יום רביעי, 21 באפריל 2010

תאי שומן ועלייה במשקל

אתמול בפיקניק המסורתי של יום העצמאות אחד החברים שאל אותי שאלה שגרמה לי להבין את ההתמודדות של רבים עם השומן והמשקל.
אותו חבר היה אצלי לפני כחמישה חודשים על מנת לקבל תפריט והנחיות במטרה לרדת במשקל. אתמול היתה הפעם הראשונה שראיתי אותו מאז והתגובה הראשונה שלי היתה תדהמה - הוא ירד בערך 10 ק"ג!
כשהתלהבתי לראות אותו הוא סיפר לי שלפני מספר שבועות הוא אפילו נראה טוב יותר. בתקופה האחרונה הוא עבר מספר דברים בחייו האישיים שגרמו לו לצאת מהשגרה ולכן אף עלה מעט במשקל מאז שירד כל כך הרבה.
ואז הוא אמר לי שהוא חשב שבשלב מסויים הגוף נכנס לאיזון, וגם אם הוא יוצא משגרה, המשקל ישאר תקין, ולא הבין למה המשקל לא נשאר ממש נמוך.
אחרי שהסברתי לו מה קורה בגוף הוא הבין, והדברים החלו להסתדר לו.

יש להבין משהו בסיסי. השומן בגוף נאגר בתוך תאים מיוחדים שנקראים תאי שומן. אלו תאים קטנים, שבכל אחד מהם נאגרת כמות קטנה של שומן. אצל אדם מבוגר כמות תאי השומן היא קבועה, פחות או יותר, ואז כשמשמינים בכל תא נאגרת כמות גדולה יותר של שומן. לאדם שמן יש כמות גדולה הרבה יותר של תאי שומן מאשר לאדם רזה.
בתהליך ההרזיה, השומן נשרף והתאים האלו מתרוקנים. חישבו על בלונים קטנים שמרוקנים מתוכם את האוויר. כך בדיוק תאי שומן נראים.
העניין שבתהליך ההרזיה תאי השומן לא נעלמים. הם נשארים. הם מתרוקנים ומתכווצים אבל תמיד ישארו בגוף. התאים המכווצים רק "מחכים להזדמנות" להתמלא בחזרה ואז כאשר אנו אוכלים לא נכון, הם מתמלאים בקלות רבה.

תאי שומן נוצרים ומתרבים בקצב מהיר בינקות ובגיל ההתבגרות. לאדם שמן, ובעקר לאלו שהיו עם עודף משקל עוד בילדותם, יש פי 3 יותר תאי שומן מאשר לאדם רזה. מאוד קשה לי לראות תינוק או ילד שמן, כי אני יודעת שתאי השומן שנוצרו אצלו ישארו בגופו תמיד, ואז העלייה במשקל עבורו היא קלה הרבה יותר.

לכן, לאדם שהיה עם עודף משקל והוריד ממשקלו, הרבה יותר קשה לשמור, וכל סטייה קלה מאורח החיים הבריא גורמת לו לעלות מהר במשקל. אדם שהיה שמן והוריד ממשקלו חייב להיות מודע ולשמור הרבה יותר מאלו שמעולם לא התמודדו עם עודף משקל.

זכרו שכדי להוריד במשקל אסור להמנע משומנים , יש לדעת רק לאילו שומנים הגוף זקוק ואותם לאכול. הגוף חייב שומנים ואינו יכול להסתדר בלעדיהם. השומנים שגורמים לנו לעליה במשקל אלו השומנים המתועשים, השמנים המזוככים, השומנים המוקשים, הפחמימות המעובדות ובכלל כל האוכל המתועש שמכיל כל כך הרבה רכיבים שהגוף לא יודע מה לעשות איתם, חומרים שנאגרים, חומרים שמאטים את חילוף החומרים.

השומנים הטובים הם אלו שמגיעים מהטבע - שמנים מכבישה קרה (שמן זית הטוב ביותר), אבוקדו, שומשום (טחינה), אגוזים, שקדים, גרעינים (לא קלויים).

אנשים מאוד מפחדים להכניס לתזונה היומית את מוצרי המזון האלו מפחד של השמנה. זיכרו - אף אחד עד היום לא השמין כי הוא אכל הרבה אבוקדו - הוא השמין בעקבות הדברים שאכל חוץ מהאבוקדו. אף אחד לא קיבל התקף לב משומן האבוקדו - אלא מכל ההמבורגרים, הגבינות והלחם  שנלוו לאבוקדו...

אל תסתבכו, ופשטו את החיים שלכם - איכלו רק את הדברים הטבעיים והנכונים, ולעולם לא תעלו במשקל.

אשמח שתשאירו כאן למטה את תגובותיכם וספרו לי מה דעתכם.


15 תגובות:

  1. איילת שלום

    אני קוראת נלהבת של הדברים שאת מפרסמת ונהנת להיות שותפה בשיחות האינטרנטיות שאת מקיימת.
    לדעתי, את עושה עבודת שליחות. אני מורה ויוצא לי לראות לא מעט ילדים עם עודף שומן ולהוריהם ולהם אין מודעות עד כמה דבר זה ישלוט בחייהם.
    מעניין לדעת שהכל מתחיל בגיל הינקות והילדות.
    אני אישית מאוד מנסה להרגיל את ילדיי לתזונה בריאה ונכונה וכמובן לעסוק בספורט.
    לצערי, בעניין האוכל לא תמיד הולך. לפעמים אני מתייאשת ואז מייד מחזירה את עצמי למסלול ועומדת למשמר, עד כמה שרק אפשר...
    אז שוב תודה על הכל

    השבמחק
  2. כמו תמיד המידע מועיל, נוגע לכולנו והכתיבה נפלאה! כתבי לנו עוד אני תמיד לומדת ממך דברים חדשים.

    השבמחק
  3. תודה רבה!
    הפוסטים שלך מאוד מעשירים.
    כיף ללמוד דברים חדשים. טיפת חלב ורופאי ילדים דווקא מעודדים תינוקות עם עודף משקל (שיהיו להם עודפים - וכך יהיה להם יותר קל להתמודד כשלא מרגישים טוב) אבל עכשיו אני לא בטוחה שזה נכון - לאחר קריאת הפוסט הזה.

    שוב - תודה רבה!

    השבמחק
  4. את שוב מעשירה את חיי במידע עשיר וקונקרטי לחיי ולמשפחתי. תרומתך על חיינו ועתידנו היא בגדר שליחות.
    תודה רבה,
    רחלי.

    השבמחק
  5. ממש מדהים לגלות את הדברים האלו!
    אשמח אם תוכלי להביע את דעתך בנוסף על כל הנושא של הפרדת חלבונים ומחמימות
    תודה רבה
    אייל

    השבמחק
  6. איילת יקרה!
    אני קוראת כל מה שאת שולחת ומסכימה עם הכל . אבל לדעתי לכל השמנים יש כמעט כל הידע בנושא .. הבעיה היא לא הידע אלה השליטה על ההתנהגות שלו מול האוכל,
    אנחנו בהחלט יודעים מה צריך לאכול ואיך ,ואת כל ההשלכות. אבל....... לא קל להתגבר על היצר לאכול מה שלא מתאים. לדעתי זאת התמכרות , או הרס עצמי.
    אני מחליטה כל פעם מחדש ומצליחה תקופה ושוב חוזרת לסורי.אולי אנחנו השמנים לא מספיק אוהבים את עצמנו. וחיים בהכחשה .מאחלת לכל השמנים להצליח לחיות נכון לאכול נכון לעשות ספורט ולדאוג לעצמם.
    מדליה

    השבמחק
  7. איילת שלום
    נחשפתי לאתר שלך ואלייך דרך הפייסבוק ואני מאוד נהנית לקרוא את המאמרים שלך.
    בעניין תאי השומן יש לי שאלה. אם הייתי ילדה רזה זאת אומר שכמות תאי השומן שלי לא היתה גדולה איך זה שאני היום אישה שמנה ? (אני בת 47 ,170 ושוקלת 90 ) אם כמות תאי השומן היא קבועה...מתי נוספו לי כל כך הרבה תאים ? :(

    השבמחק
  8. זאת בדיוק הנקודה - לא נוספו לך תאי שומן, רק התרחבו ... תאי השומן לא מתרבים. בדומה לתאי שריר (כל השרירנים למינהם למעשה רק מגדילים את נפח/גודל התאים שלהם, לא את כמותם).

    השבמחק
  9. איילת שלום,
    הרופאה שטיפלה בי ציינה שתאי שומן נוטים להעלם (למות) לאחר תקופה של שנה בערך.
    לכן חשובה השמירה לאורך זמן של המשקל הנמוך.
    מה דעתך?
    כמו כן, ההנחה שתינוקות וילדים צעירים בעלי עודף משקל יגדלן להיות מבוגרים שמנים, אני לא בטוח שזה מדויק.
    למבנה גוף והורשות גנטיות אחרות תפקיד גדול בהשמנה.

    איילת, תודה על כל העצות והאינפורמציה.
    את עושה עבודה נפלאה.

    השבמחק
  10. ראשית תודה עצותייך מחכימות ומעניינות האם תוכלי להרחיב על משמעות ויטמין D וסידן למה כל כך חשוב

    השבמחק
  11. בס"ד
    איי'לת פשוט כיף לקרוא כל מידע שאת מספקת באתר זה. כל הנושא של אוכל הוא לחלק מהאנשים דבר ממש לא קל. אני עכשיו בתהליך חדש לאחר שהעליתי המון קילוגרמים מיותרים וכבר מרגישה שהגוף צועק הצילו,
    ואני מרגישה טוב כשאני אוכלת דברים בריאים וטבעיי'ם כפי שציי'נת. דרך אגב אני אוהבת מאוד טחינה.
    יי'שר כוח על האינפורמצי'ה החשובה.

    השבמחק
  12. הי איילת,

    כיף לקרוא אותך - קצר וקולע - ישר ולעניין!!!
    עד שלא התחלתי לפני כשנתיים תהליך הרזייה אצל דיאטנית להוריד עודפים שנשארו מההריון, לא ידעתי את הבעייתית שבשומן, ואכן הורדתי הרבה שומן מהתפריט. היא נתנה את ההסבר שאת נתת לגביהם.
    היום אני מבשלת ואופה בריא יותר ומנסה ללמד את ילדיי לאכול בריא ולהתעמל
    זה כל-כך חשוב!!!

    תודה על הפוסט המעניין!

    השבמחק
  13. הי איילת,

    תודה על הפוסט המעניין הזה.

    שאלה: מאז הוידאו שעשית על שמנים מזוככים, אני מחפש בחנויות שמנים מכבישה קרה שאינם שמן זית. אני מכיר גם שמן שומשום ושמן פשתן בחנויות הטבע.
    מה שאני שואל הוא האם יש שמנים נוספים שמגיעים מבוקבקים, פרט לשמנים שהזכרתי כאן?
    תודה,
    ג'יוואן

    השבמחק
  14. תודה איילת,

    אני מתמודדת עם השומן כל חיי (45) ורק עכשיו נגלה לי המידע הזה !!!
    אודה לך אם תוכלי לפרט לגבי הפעילות הגופנית והעור המדולדל אחרי הירידה במשקל - איך אפשר להתגבר על זה?

    שוב תודה,
    בברכה,
    אנה

    השבמחק
  15. תודה לך איילת,
    עד מתי נוצרים תאי שומן? אם בגיל ההתבגרות שמנתי האם הדבר גוזר עליי להיות שמנה כל חיי?

    השבמחק