יום שבת, 27 במרץ 2010

מצה עם שוקולד


ממרח שוקולד למרוח על המצה, זה כבר חלק מפסח, נכון?
אני רוצה להציע לכם ממרח בריא ולספר לכם על ממרח השוקולד הטעים! שבתי שלי עושה.
אני משתמשת בממרח זה כל השנה - לעוגות, לכדורי שוקולד, לרוטב שוקולד למרוח על פנקייקים וכמובן למרוח על המצות.
מלבד זה שהממרח טעים, הוא בריא מאוד מכיוון שמכיל רכיבים איכותיים בעלי ערך תזונתי רב.

הבעיה בממרחים המוכנים היא שהם מכילים רכיבים מזיקים - שומנים מוקשים, שמנים מזוככים, חומרים משמרים, מייצבים, מעצימי טעם ועוד. חשוב לשים לב לרכיבים.

אם הכרתם אותי אותי כבר, אתם יודעים שאחד מהדברים החשובים לי ביותר הוא לשים לב מה אנחנו מכניסים לגוף. מעבר לכך, העיקרון שמלווה אותי תמיד, בכל הסמינרים, ההרצאות ובכלל בגישה לחיים הוא - הפשטות. הדברים מבחינתי צריכים להיות פשוטים. גם בהבנה הכללית בגישה שלי לבריאות, וגם ובאופן ספציפי היום - בהכנה במטבח. לא לעמוד שעות במטבח ולהכין - חשובה לי ההכנה המהירה, שיהיה טעים ושהגוף רק ירוויח.

אני משתמשת בקקאו בלגי או הולנדי איכותי, אבקת חרובים בכדי להעשיר את הממרח בברזל וסידן ובטחינה גולמית (אל תדאגו - אף אחד לא יודע שיש שם טחינה) כדי לקבל הרבה סידן. למי שהטחינה חמצה (לאוכלי קטניות) ניתן להחליף בחמאת שקדים.
בתור ממתיק אני משתמשת גם בתמרים ובנוסף אפשר להשתמש בסוכר, דבש, סירופ מייפל איכותי ואמיתי (לא זה הנמכר בבקבוקי פלסטיק בסופר) אבל הטוב ביותר הוא סירופ לתת (שנראה כמו דבש אבל מתפרק לאט בגוף).
התמרים נותנים בטא קרוטן (שהופך לויטמין A), ויטמיני B, סידן, מגנזיום, אשלגן, מנגן, נחושת, אבץ, זרחן, פלואור ויוד.
אין ספק שזהו ממרח עשיר בויטמינים ומינרלים.

למתכון:

3 תמרים חתוכים לחתיכות קטנות (אני מעדיפה מזן מג'הול מכיוון שהם מתמוססים די מהר)
2 כפות אבקת קקאו
2 כפות אבקת חרובים
1/4 כוס ממתיק (סירופ לתת - הכי טוב, סירופ מייפל, אגבה, דבש, סוכר חום)
2 כפות שמן זית
1/4 כוס חלב סויה, חלב אורז או מים
1/3 כוס טחינה גולמית (או חמאת שקדים לאלו שהטחינה חמצה עבורם)

אופן ההכנה
לסיר בישול קטן הכניסו את כל הרכיבים מלבד הטחינה. הביאו לרתיחה, הקטינו את הלהבה ובשלו עוד 1-2 דקות תוך כדי ערבוב עד שהתמרים נמסים.
הורידו מהאש, הוסיפו את הטחינה וערבבו.
העבירו לכלי אחסון והשאירו להתקרר.
אפשר לאחסן במקרר. כשהתערובת מתקררת היא הופכת לסמיכה יותר. אם היא הופכת למאוד קשה ניתן לרכך עם מים רותחים (מעט מאוד!)

בתאבון!
וחג שמח!
איילת

נ.ב. כמובן שכמו תמיד אשמח לשמוע מכם כאן למטה בתגובות.

20 תגובות:

  1. נשמע מתכון טעים ובריא. אנסה אותו החג הזה. תודה לביתך ולך!

    השבמחק
  2. בעיה קטנה-טחינה שהיא בעצם שומשום טחון-היא חמץ...
    חג שמח!

    השבמחק
  3. תודה. שמחה שאהבתם את המתכון!
    טחינה היא חמץ לכל מי שלא אוכל קטניות ובמידה וכך אפשר להחליף בחמאת שקדים (שקדיה).

    השבמחק
  4. איילת שלומות,
    נראה ממש מדליק לכל השנה, אני אוכלת מדי פעם קוביית שוקולד מריר (כזה שקונים בסופר) ונראה שמה שהצעת הוא הרבה יותר בריא... תודה על הכל, מרב כהן

    השבמחק
  5. טחינה עם תמרים ועם חלב אורז ועם חרובים נשמע כמו "השילוב המושלם"..חח..
    חג שמיייח!!!!

    השבמחק
  6. מדהים איילת איך האינטואיציה שלך ושלי דומה ... ביצירת מתכונים . אני נוהגת להשתמש כבר שנים למסעדה הלימודית ולילדיי בתערובת רומה, רק raw ללא חימום כלל . יישר כח . אורית לבב

    השבמחק
  7. תודה רבה איילת...חג שמח לך ולמשפחתך אור שמחה ואהבה.אתי מאיר

    השבמחק
  8. איילת תודה... ברגע זה שותה כוס תה ואוכלת את הממרח... פשוט נהדר מאמצת לכל השנה

    השבמחק
  9. נישמה נהדר ויש לי הכל בבית מה שצריך. אני אנשאה.

    השבמחק
  10. איילת שלום,
    תודה רבה על כל הרעיונות הנפלאים!
    שאלה: תמרים יבשים או לחים?
    תודה
    שירילי

    השבמחק
  11. נשמע מעולה.
    כמה זמן ניתן לאחסן מחוץ למקרר? כמה זמן במקרר?
    (חלב סויה/אורז לא מקצרים את משך הזמן?)

    השבמחק
  12. תודה לכולכן! הממרח אכן מעולה וממליצה בחום.
    רותם יקרה, כל הכבוד על היישום המהיר!
    שירלי, התמרים הם יבשים. אני אוהבת את זן מג'הול.
    קרן, אני מאחסנת במקרר די הרבה זמן. לא מתקלקל. האמת שסביר להניח שהשימוש במים אכן יאריך את הזמן לשמירת הטריות.

    השבמחק
  13. אילת והכותבים שלום
    קטניות אינם חמץ כלל
    רק 5 מיני דגן נידועים
    קטניות היא גזרה שהייתה שמא התערבב חמץ
    לכן אין צורך להוסיף חמצים, יש לנו מספיק
    אגב, המתכון מצוין

    השבמחק
  14. כתבתי, אך איני רואה כלל את הודעתי...

    בכל מקרה, רציתי לשאול - האם סילאן בריא?

    האם מולאסה(כך כותבים?)היא תחליף טוב לסוכר?

    מה מבין שכתבתי בריא יותר?

    תודה!

    השבמחק
  15. את פשוט גאונה. עכשיו אני יודעת מה לעשות עם המצות אורגניות מקמח מלא שרכשתי היום (נחשי בהשראת מי...)

    השבמחק
  16. כמה תגובות לאיילת ולכולם:
    א. איילת, תמיד שמחה לראות מתכונים שלך. יישר כח!
    ב. אני מעדיפה בכלל לא להשתמש בקקאו אלא רק באבקת חרובים (דומה במראה ובמרקם, שונה בטעם, ללא קפאין ונגזרותיו ולא פחות מזין).
    ג. אני הייתי מעדיפה לא לחמם ממרח כזה. מקסימום להשרות את התמרים קצת במים רותחים שיתרככו. הכי טוב המג'הול הרך. גם מאוד נוח לשימוש וגם הכי טעים.
    ד. לתת בד"כ מכיל שעורה ולכן הוא חמץ גם ל"אוכלי קטניות". בשאר השנה הוא הממתיק המועדף עלי פרט לעובדה שהוא יקר מדי...
    ה. לאנונימי/ת שכתב/ה על הקטניות שאינן חמץ: אני מסכימה איתך לגמרי אבל יש לא מעט אנשים במדינה הזו שעדיין פועלים לפי השיטה הזו.
    ו. לאנונימ/ית ששאל/ה על ממתיקים נוספים: במולסה יש ריכוז של מינרלים שהוצאו מקנה הסוכר על מנת להפכו לסוכר לבן, לכן הוא מזין, אבל מאידך מכיל מינימום 60% סוכר ובדרך כלל יותר קרוב ל-90%. אני משתמשת במולסה הכי פחות מתוקה שמצאתי בדרך כלל בשילוב עם ממתיקים אחרים, כהעשרה ולא כממתיק בפני עצמו (יש לה טעם מר למדי). סילאן גם טוב אבל גם בו יש ריכוז גבוה של סוכרים ובלי הסיבים שיש בתמר ממנו הוא הופק. אפשר להשתמש גם ב"דבש" (סירופ)חרובים אבל כזה שעשוי מחרובים בלבד ללא תוספת סוכר, זה גם נחשב טוב למערכת העיכול ולפצעים בפה.

    חג שמח!

    השבמחק
  17. תודה על המתכון, מחר אקנה מה שחסר לי ואנסה אותו

    השבמחק
  18. היי איילת!
    תודה לך על השיתןף והמתכון, מאחר והשוקולד עם מצה בפסח זה כבר חלק בלתי נפרד מאיתנו- לפחות עשיו נוכל לאכול משהו טעים וגם בריא...

    השבמחק