יום שלישי, 23 במרץ 2010

החרוסת הטובה בעולם!

סבי ז"ל היה מכין כל שנה את החרוסת המיוחדת שלו. בשלב מסויים החליטה אימי לקחת ממנו את המתכון על מנת שתוכל להמשיך ולהכין אותה אחריו.
היום החרוסת הינה הלהיט של פסח. אימי מכינה אותה כל שנה ומחלקת קופסאות.
יותר מכך, לפני שנתיים התארחנו לליל הסדר אצל משפחה בארה"ב ולא ויתרנו על החרוסת. אימי לקחה את כל הפרודוקטים איתה (ובעקבות כך התעכבה רבות בבדיקה הביטחונית בשדה התעופה) ובישלה ממש לפני פסח.
היום בבוקר החלטתי להסריט את אימי מכינה את החרוסת, שלב אחר שלב כדי שתוכלו לראות, ללמוד (ואולי לטעום). הסרטון מצורף בהמשך.
החרוסת מורכבת מתמרים וסוגי אגוזים.
לתמרים ערך תזונתי גבוהה. הם מכילים סוכר ולכן מצויינים לכל מי שזקוק לאנרגיה - ילדים בשלב הגדילה, ספורטאים, נשים בהריון, קשישים.
התמרים הטריים מכילים ויטמין C ובטא קרוטן, בנוסף למינרלים רבים כמו סידן, ברזל ומגנזיום.
האגוזים והשקדים השונים מכילים חומצות שומן חיוניות (ובכך מקלים על הטמעת הסוכר בגוף) וחלבון איכותי, מעבר למינרלים שונים כמו סידן ומגנזיום.



המתכון
2 חבילות תמרים מגולענים בואקום
קומקום מלא מים רותחים
שקדים, אגוזי מלך, פיסטוקים קלופים ואגוזי לוז (150 ג"ר מכל אחד - לא קלויים ולא מומלחים)

אופן ההכנה:
  1. על אש בינונית, לשים בסיר את התמרים ולהוסיף מעט מים רותחים.
  2. לערבב ולמעוך תוך כדי את התמרים. כל פעם ששמים לב, יש להוציא את עוקצי התמרים שנמצאים בעיסה.
  3. להתחיל ולהוסיף מים לאט לאט תוך כדי בישול עד שמקבלים ממרח יחסית דליל.
  4. להנמיך את הלהבה, לכסות את הסיר ולבשל בערך 1/2 שעה. לערבב לעיתים קרובות ואם התערובת מסמיכה להוסיף עוד מים.
  5. לקרר מעט ולהוסיף את תערובת האגוזים והשקדים.
  6. להעביר למקרר.
כמו תמיד אשמח לשמוע את תגובותיכם כאן למטה. ספרו לי על החרוסת שלכם או כל דבר שעולה על דעתכם.
חג פסח שמח,
איילת

נ.ב. דרך אגב, בתמונה למעלה זו אני קראת את ההגדה של פסח...

9 תגובות:

  1. לד"ר איילת רוזמנפלד שלום,

    ברצוני להציע את החרסת של אימי, דיאנה סראנו, עשוי מ:
    200 גרם תמרים טחונים
    4 תפוחי עץ חתוכים לרבעים, מקולפים, מבושלים במים ומעוכים
    150 אגוזים טחונים גם

    1.מערבבים את הכול וטועמים.
    2. ניתן להוסיף סוכר לפי הטעם.
    אני נוהגת להוסיף במקום זה קצת יין אדום מתוק ולבשל את החרסת על האש, עד לרתיחה, כדי שישמר יותר זמן.
    מתכון זה מקורו מאיזמיר (תורכיה)

    מתילדה כהן-סראנו, מתוך הספר "לבשל בטעם לאדינו" שעומד לצאת לאור.

    השבמחק
  2. איילת היקרה,
    מדהים איך את משלבת תזונה עם טעם של בית .
    בהחלט היה נעים לראות את אימך מכינה את החרוסת כמנהג ישראל סבא.
    המשיכי כך.
    מרחל שירה חכמון

    השבמחק
  3. ראשית - יש לך אמא מקסימה
    התרגשתי ממש כי זאת בדיוק החרוסת של סבתא שלי וכמובן של אמא שלי והיום שאני מכינה הילדים שלי לא מחליפים את זה בשום חרוסת אחרת והולכים הביתה עם צנצנות
    ד"א את ירושלמית במקרה כי אני מירושלים ואולי זה בכלל מתכון ירושלמי?
    אהבתי
    חג שמח
    שולמית אלה גוטליב
    המלצה שלי- תלמדי מאמא הרבה מתכונים שתחיה עד 120 בבריאות
    אמן
    אני מצטערת עד היום שלא למדתי ממנה יותר.
    שולמית אלה גוטליב

    השבמחק
  4. אכן חרוסת טעימה, אין כמו חרוסת ביתית מעשה ידיה של אמא.
    אצלינו נהגו להוסיף לתערובת הזאת גם קצת צימוקים, קינמון בשביל הטעם, וקצת יין כדי שהחרוסת תשתמר יותר זמן.
    לאה סידן www.newmlm.oom

    השבמחק
  5. אני עושה מזה מס שנים חרוסת דומה[וגם כממתק לכל השנה] :
    חבילת תמרים מגולענים, מיץ לימון -די הרבה, מעט יין אדום יבש, [ואגוזים רק במידה ואין ילדים]. לשה היטב הכל יחד ומסדרת על נייר אפייה נקניק ומגלגלת, ומכניסה למקפיא. אם "נוחתים" אורחים יש במה לכבד.
    ד"א לפני כשנתיים התארחנו בליל הסדר והבאתי חרוסת כזו,והיה בחור צעיר טבעוני שחשב שזה מקקאו ולא רצה לגעת בזה, וכשהסברתי ממה עשוי בקושי נשאר לו מה לאכול כי חוסל מהר מאד.......
    ענת

    השבמחק
  6. ב"ה
    לד"ר רוזנפלד
    תודה על אתרך המעניין, המחכים והמעשיר.
    כבת למשפחה ממוצא עירקי החרוסת שלנו היא ה"סילאן" הידוע אותו מכינים עדיין אצל הורי בבית לפני כל פסח. ואין שום השוואה לטעם הקנוי. לאחר שסוחטים ביד את התמרים ומבשלים שוב את הסילאן, מוסיפים לו אגוזים טחונים מסוגים שונים - מעדן!!!
    דרך אגב, החכמה והמתיקות שלך ניכרים כבר מגיל צעיר... בהצלחה רבה, תמשיכי להעשיר אותנו.
    צביה

    השבמחק
  7. איילת חביבה,אתמול הכנתי את המתכון הנתון שלך לחרוסת ואף שידרגתי ושיתפתי. שידרגתי בכך שעבדתי את האגוזים שקדים ופיסטוק לאבקה גסה וכן הוספתי חמישה תפוחי עץ גרני סמית שבישלתי עם התמרים וכן מיץ וקליפה מגוררת מלימון צהוב אחד.יצא ממרח משהו משהו (4 ליטר) שאפשר למלא צינצנות ולתת כמתנה אישית לאורחים סביב שולחן הסדר ומי מאיתנו לא מחפש למרוח מצה עם משהו מתוק...ושוב תודה חמד וחג שמח.
    אייל ברוך sheqma47@gmail.com

    השבמחק
  8. חג שמח קודם כל ממש רגשת מזכיר לי את החרוסת של התורכים ממש מעדן וטעים כמו שאמא שלי מכינה שהיא מכינה אני יכולה לאכול בפרוסה מעדן.

    השבמחק
  9. הבן שלי מאוד אוהב חרוסת ואמר לי אני רוצה שתכיני הכנתי ויצא ממש טעים מעדן.

    השבמחק