יום שלישי, 16 במרץ 2010

איך לשמור שהכולסטרול לא יעלה בפסח?

יותר ממליון וחצי בני אדם ילקו השנה באוטם שריר הלב (התקף לב) ורבים ימותו (בקצב של אדם אחד בכל 30 שניות). מחלות לב, כלי דם ושבץ הם הגורם מספר אחת למוות בארצות מפותחות. העלויות הרפואיות הישירות הקשורות למחלות לב נאמדות בכ-60 מיליארד דולר, יותר מכל מחלה אחרת.
כמעט תמיד הסיכון ללמחלות לב וכלי דם, המובילות להתקף לב או שבץ קשור ישירות לרמות הכולסטרול שלכם. רמות גבוהות של כולסטרול מסוג LDL (ובשמו העממי "הכולסטרול הרע") מצביעות על סיכון גבוה להתקף לב. ההמלצות היום הן :
יש לשמור על רמות כולסטרול מסוג LDL מתחת ל-100 מ"ג לדציליטר
יש לשמור על רמת הכולסטרול הכללי מתחת ל- 150 מ"ג לדציליטר

חשוב לזכור שכולסטרול גבוה מהווה גורם סיכון עיקרי להתקף לב, אולם אינו הגורם היחיד. יש לטפל בו זמנית בגורמי סיכון חשובים נוספים. גורמים אלו קשורים ישירות לתזונה נכונה ופעילות גופנית.
חשוב לדעת שתרופות להורדת הכולסטרול אינן הפתרון. ניתן לאזן את רמות הכולסטרול ע"י אורח חיים נכון. תרופות נותנות תחושת ביטחון שאינה אמיתית. כאשר רמות הכולסטרול יורדות בעזרת תרופות, החולה מרגיש כי הוא מוגן מהתקף לב ולכן ממשיך לצרוך את אותה תזונה שהביאה לעלייה בכולסטרול מלכתחילה ולכן הסכנה בללקות בהתקף לב טרם חלפה.

אז מהו הכולסטרול בעצם?
בגלל שכולסטרול גבוה מהווה גורם משמעותי בהתפתחות מחלות לב, יצא לו שם רע מאוד. חשוב לזכור שכולסטרול הינו חומר שהגוף זקוק לו ואף מייצר אותו בעצמו. הבעייה מתחילה כאשר רמות הכולסטרול בדם עולות מעבר לרמה הנורמאלית.
הכולסטרול הינו חומר אורגני שומני, המיוצר בכבד, נמצא בקרום התא של כל תאי הגוף שלנו ושל בעלי החיים. לכולסטרול תפקידים רבים וביניהם:
  • יצירת הורמונים סטרואידיים.
  • יצורים שונים מסתגלים לעתים לתנאי קור וחום באמצעות ויסות שיעור הכולסטרול במעטפת התא שלהם.
  • חיוני לצמיחת קרום המיאלין, הקרום העוטף את תאי העצב. 
  • חשיבות ביצירת מיצי המרה, ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E וויטמין K.
  • בונה הורמונים וסטרואידים

 ז"א שכולסטרול הכרחי לגוף. יש שני מקורות לכולסטרול בגוף:
  1. 70% מהכולסטרול מיוצר בכבד
  2. 30% מהכולסטרול מגיע מהתזונה
שימו לב שרוב הכולסטרול מיוצר בגופנו. אם אינו היה חיוני, לא היינו מייצרים אותו. שתי הצורות השכיחות ביותר בהן נישא כולסטרול בגופנו הן:

  1. Low Density cholesterol– LDL שמכיל את הכולסטרול ה"רע" כינויו כך מכיוון שהוא זה שנוטה לשקוע בדפנות כלי-הדם.
  2. HDL- High Density Cholesterol – שמכיל את הכולסטרול ה"טוב", כינויו כך מכיוון הוא מסייע בפינוי עודף כולסטרול .
כאשר אנו אוכלים אוכל עתיר בשומן, הכולסטרול עובר את הקיבה ומגיע למעי הדק, שם הוא נקלט ועובר משם לזרם הדם. המטרה היא שהכולסטרול לא ישאר בזרם הדם אלא יעבור לתאים וזה מה שעושה הכולסטרול "הטוב" - מסלק את הכולסטרול מזרם הדם.

הקשר בין תזונה  וכולסטרול
אמנם רוב הכולסטרול שיש בגופנו מיוצר ע"י הכבד, אבל לאיזון הכולסטרול בדם התזונה הינה קריטית. מחקרים הראו נסיגה בתהליך טרשתי עם המעבר לתזונה נכונה.
הכולסטרול מגיע אך ורק מהחי. במזונות מהצומח אין כלל כולסטרול. מאות מחקרים מדעיים מכובדים הראו שככל שצריכת המוצרים מהחי גדלה, כך עולה שעור הכולסטרול ואיתו באופן ישיר גם תחלואת הלב.
שומן מן החי מעלה את רמת הכולסטרול אבל לא רק. גם חלבון מהחי מעלה את רמתו. אינכם יכולים למנוע מחלות לב או להחלים מהן, בעודכם צורכים כמויות נכבדות של מוצרים מהחי.

אז מהן ההמלצות?
  1. הפחיתו את כמות המזון מהחי
  2. איכלו כמות גדולה של ירקות בעיקר ירקות ירוקים שאכילתם קשורה בהגנה רבת עוצמה נגד מחלות לב וסרטן. אכלו כמה ירקות טריים שתרצו. לירקות, ולירוקים בעיקר (לעלים הירוקים) יש תכונה שהם פשוט מנקים את כלי הדם מהכולסטרול ועודפי השומן שמצטברים שם.
  3. הוסיפו פירות טריים לתפריט, לפחות 3 מדי יום. עדיף לאכול את הפירות בשלמותם מאשר לצרוץ מיץ פירות. מיצי פירות אינם מכילים את הסיבים התזונתיים שיש להם ערך תזונתי גבוה.
  4. אכלו רק מזון מלא - אורז מלא, קמח מלא וכו' המכילים ויטמינים וכימיקלים שונים התורמים לבריאות הלב וכלי הדם
  5. הוסיפו אגוזים, זרעים ואבוקדו שלהם יכולת הגנה מרשימה נגד מחלות לב.
  6. הוסיפו לתפריט קטניות כל יום - שעועית, עדשים, חומוס, אפונה
  7. הוסיפו שום טרי בכל הזדמנות - צריכת שום משפרת את מחזור הדם,מקטינה את הלחץ-דם ואת רמת הכולסטרול LDL בדם. כן הוא מעלה את רמת הכולסטרול הטוב HDL. השום מסייע במניעת מחלת-לב, פקקת/טרומבוזה וטרשת עורקים. הוא מדלל את הדם ומקטין את קרישיותו, ממיס קרישי-דם ושומר על זרימת-דם תקינה.
מה הקשר בין כולסטרול ופסח?
בפסח התזונה עשירה במזון מהחי - המון ביצים, בשר, עוף וכו'. רמות הכולסטרול בדם יכולות לעלות בקלות במהלך החג אם לא נהיה מודעים ולא נשמור.
לכן דוקא בפסח הוסיפו ירקות כל יום לתפריט. הוסיפו סלט טרי המורכב מעלים ירוקים וירקות נוספים וכן גם ירקות מבושלים.

סלט חסה מחזק
½ ראש של חסה קצוצה
6 עלים של כרוב סיני קצוצים
1/4 כרוב סגול קצוץ
צרור פטרוזיליה קצוצה
5 גזרים מגוררים
3 שיני שום קצוצות

לרוטב:
מיץ מ-1 לימון
2 כפות שמן שומשום
1 כף שמן זית
מלח

אופן ההכנה:
לערבב את כל חומרי הסלט.
לערבב את כל חומרי הרוטב ולשפוך מעל הסלט

כמו תמיד, אשמח לתגובתכם כאן למטה.

המון בריאות
וחג שמח!
איילת

17 תגובות:

  1. כל מילה בסלע נוכחתי לדעת שתזונה נכונה מורידה את רמות הכולסטרול הרע בצורה מרשימה לאחר שהפחתתי במוצרים מהחי הכולסטרול ירד לרמות של מתחת למאתיים כאשר לפני כן הייתי ברמות של מאתיים וחמישים

    השבמחק
  2. איילת,
    את אישה מדהימה!
    כייף לי לקבל ממך את המיילים אני מרגישה כאילו את מדברת מתוכם, וזה ראוי לשבח!
    חוץ מללמוד על תזונה אני לומדת ממך כיצד להגיש, כיצד לכתוב ולשווק בצורה נכונה.
    אני אשמח לשתף איתך פעולה ולהציג אותך ואת הרצאותייך המעניינות מאוד בפניהן.
    אני מניחה שאחרי החג אפנה אלייך בצורה מסודרת.
    מאחלת לך את כל ההצלחה שרק תבחרי בה
    שיהיה חג שמח ודל כולסטרול
    ליזה מן
    www.lookgod.co.il
    www.nash.co.il

    השבמחק
  3. למרות שאני מסכימה עם כל מילה שלך, אצלי תזונה נכונה (בעזרת דיאטנית) ושימוש בתוספי מזון שהיו אמורים להוריד את רמות הכולסטרול לא עזרו לי ולצערי הרב אני נאלצת להעזר בתרופות.
    האם יש לך עיצה בשבילי?

    השבמחק
  4. איזה כיף לפתוח את המייל ולמצוא ממך משהו שממש מדבר אלי.תודה.
    לגבי הסלט הנפלא, אני מוסיפה אגוזים. נראה לי שמשדרג את העסק.
    יום טוב וחג שמח.

    השבמחק
  5. אני כבר 25 שנה צמחוני.מקפיד מאוד על תזונה נכונה,מבצע מדי פעם גם ניקוי כבד- אך רמת הכולסטרול אצלי יחסית גבוהה

    השבמחק
  6. האם שמעת על צמח הקאיגואה מהאמזונס שמוריד רמות כולסטרול "רע" ומעלה אמות ה"טוב"? (CAIGUA )

    השבמחק
  7. מיץ עשב שעורה, או מיץ עשב חיטה עושים נפלאות.

    השבמחק
  8. אז מה, אם אינני יכולה (או מוכנה) לוותר על מזון מן החי ולהפוך לצמחונית- נידונתי לחיים של כולסטרול וסבל?? האם אין דרך לשלב תזונה מן החי ולאכול נכון? האם טופו הוא הפתרון ההכרחי? ומה אם אינני אוהבת לאכול טופו?? ובקיצור, האם הדרך שאת מציעה לבריאות טובה היא דרך של צמחונות?

    השבמחק
  9. אני בת 50, אוכלת לפי כל הספרים (הרבה ירקות, טיפה חלבון מהחי, אגוזים, מזונות מלאים.. הכל.. )במקצועי נטורופתית ובאמת מכירה את כל הטריקים והשטיקים להורדת כולסטרול. עזיתי "ניקוי כבד" בעזרת צמחים והומאופתיה, לוקחת שמן זרעי רימונים, את התוסף החדש המכיל סיטרינול+ פוליקוסנול + כרומיום שלפי הספר אמור להיות בינגו.. אין לי עודף משקל (יש קצת.. לא נורא), עושה ספורט... באמת לא חושבת שיש משהו טבעי שלא ניסיתי אבל למרות הכל לא יורדת מה220 total ו-145 LDL. הHDL שלי בקושי 42 והטריג. נמוכים יחסית. גם הסוכר 80. לוקחת ויטמין C, D, B.... מה לא ניסיתי ולא זז. אשמח לשמוע מה תציעי לי, איילת.
    "יודע דבר" אמר לי שהרבה פעמים מצב כזה קורה בגלל אי איזון חיידקי מעי (קנדידה, הליקובקטר..) מה את אומרת על זה?מכירה את התאוריה הזו?
    ובכלל אשמח לשמוע עוד רעיונות ועוד דברים שעוד לא ניסיתי. דרך אגב.. הרופא אפילו לא דיבר על סטטינים.. אבל בכל זאת הייתי רוצה לרדת עוד בכולסטרול, האם יש מצב שאת, איילת, מרימה ידיים ואומרת.. אוקי.. אין ברירה.. קחו סטטינים וQ10?

    השבמחק
  10. איילת שלום. אני ניהנת לקרוא את מאמריך והמלצותיך. שאלותיים.
    אישי נוטל כדורים מדללי דם ואסור לו לאכול הרבה "ירוקים". מה המלצתך כלך?
    היכן ניתן לראות את התייחסותך לשאלות העולות כאן?

    תודה רבה

    ענת

    השבמחק
  11. הי,
    דבר ראשון תודה רבה לכל המפרגנים על המילים החמות.
    אלו מכם שהצליחו לאזן את רמות הכולסטרול שלכם בעזרת תזונה, מעולה!
    לעומת זאת, במידה ולא הצלחתם להוריד את רמות הכולסטרול, העצה שלי היא ללכת לתשאול מעמיק אצל נטורופת מוסמך על מנת לקבל תמונה כללית ולהבין מהיכן נובעת הבעייה.
    אני בכלל לא בעד תרופות, ולפני שאתם שוקלים את הדרך הזו נסו דרכים שונות.
    לא סתם הכולסטרול בגוף עלה. יש להגיע למקור הבעיה ולטפל בו. תרופות הינן קוסמטיות. הן מורידות את רמות הכולסטרול אולם הבעיה לא נפתרה ועדיין קיימת.
    יש מגוון דרכים שתוכלו לטפל בהן (מלבד תזונה שהינה חשובה מאוד) כמו צמחי מרפא, סו-ג'וק (דיקור קוריאני), דיקור סיני, תוספי תזונה ועוד.
    מעבר לכך זכרו לבדוק מה קורה עם פעילות גופנית ומה קורה עם החלק הרגשי שהינו משמעותי ביותר בטיפול בבעייה רפואית (בסמינר מוקדש חלק משמעותי הדן בקשר בין הרגש שלנו לבריאות). לואיז היי טוענת שעודף כולסטרול, שומנים שסותמים את כלי הדם, מצביע על חסימת ערוצי השמחה. חשש מקבלת שמחה. זהו קצה של חוט. קחו אותו והתחילו לחשוב האם זה יכול להיות נכון עבורכם.
    אני לא צמחונית ואני לא אומרת שהדרך הנכונה הינה צמחונות. אני אומרת שאם יש בעיית כולסטרול יש לקחת אחריות ולטפל בה, ואם זה אומר שצריך להפוך לצמחונים לתקופה, אז יש להפוך לצמחונים לתקופה. בד"כ זה כלל לא הכרחי להפוך לצמחונים על מנת לטפל בבעיית הכולסטרול, חשוב לדעת אילו סוגי בשר לאכול וכמה, אולם כל מקרה הוא לגופו. מה שחשוב הוא באמת לדאוג לכך שתזונה מן הצומח תהיה חלק נכבד מהתפריט.
    אם אתם רואים באכילת ירקות "סבל" ומרגישים שאתם מונעים מעצמכם "מטעמים יקרים", שנו את הגישה והבינו שהוספת ירקות לתזונה הינה מתנה עצומה שאתם נותנים לגוף היקר שלכם.

    המון בריאות
    איילת

    השבמחק
  12. הי ענת,
    אני ממליצה לך ללכת ליעוץ אצל נטורופת מוסמך. יש להבין מהן הסיבות שאת לוקחת מדללי דם ומהן הסיבות שהכולסטרול גבוה. אולי תוספי מזון מסויימים יכולים לעזור. אם את לא אוכלת כלל עלים ירוקים יש בעייה נוספת של חוסרים תזונתיים שעלולים להתפתח בגוף למשל חוסר במגנזיום, חומצה פולית ועוד.
    המון בריאות
    איילת

    השבמחק
  13. שלום איילת,
    תודה לכתבה מאירת העיניים. אולי תוכלי בהזדמנות זאת להתייחס גם לכולסטרול הטוב - מה ניתן לעשות כדי להגביר את ערכיו בגוף, כי הרי ידוע שהוא זה שמגן על הלב.
    בתודה ובברכה,
    רחל

    השבמחק
  14. שלום אילת,
    תודה עבור האינפורמציה היעילה והחיונית לבריאתינו.
    בקשר לעלית רמת הכולסטרול בחג הפסח, כנראה בגלל שבפסח, בעיקר בליל הסדר נוהגים לאכול בשר כבש,
    שזה בשר מאוד שמנוני, שמעלה את רמות הכולסטרול בדם, ולמרות שהוא טעים, יש לו חיסרון נוסף שהוא יותר קשה לעיכול ולספיגה מהמעיים לדם.
    דבר נוסף, בגלל שבפסח לא נוהגים לאכול חמץ, ולא לחם שהוא משביע וטעים, אז מרבים באכילת ביצים מלאי
    כולסטרול, בעיקר בצהוב, חלמון של הביצה.כיון שהרבה מאכלים הם חמץ, אז "אין ממה לבשל".
    לשמחתינו, חג הפסח נמשך שבוע בלבד.

    השבמחק
  15. שלום אילת
    בזמן האחרון אני עוברת תהליכים נפשיים שונים, ושינויי תזונה, במטרה לחזק את כוחות הנפש והגוף. האתר שלך, המועדון שהקמת, הכתבה הזו, והאחרות, נפלאים בעיני. הכתבה הנוכחית השתלבה נפלא עם מה שלמדתי על שיטת אן ויגמור, ונציגתה בארץ, ד"ר פנינה בר סלע. כבר שבוע שרוב מזוני הוא ירקות חיים (אורגניים). תודה על הכל

    השבמחק
  16. כתבה מאוד מעניינת,אני חושב שצריך לעלות את מודעות התזונה בארץ הרבה יותר,אנשים רצים היום לפתרונות שלא מצריכים מהם שום מאמצים ופונים ישר לכדורים...צריך להבין שללקיחת תרופות יש מחיר מאוד מר...

    השבמחק
  17. אני הלכתי לדיאטנית שמתמחית בנושא כולסטרול והנה כמה מהעצות שעזרו לי להוריד את רמת הכולסטרול:
    הוספה לתפריט של חופן אגוזי מלך, 3 אגוזי ברזיל ו- 10 שקדים, כף טחינה ו- 2 כפות שמן זית ליום. הורדה של פחמימות פשוטות וקמח לבן ומעבר לקמח מלא. הורדה מהתפריט של - תפוחי אדמה, בננה, ענבים, תירס וגזר מבושל.

    השבמחק