יום שלישי, 15 ביוני 2010

שיחות בחדר הכושר

באופן טבעי אחת מהשיחות הנפוצות שאני שומעת בחדר הכושר הן השיחות על אוכל (בימים האלו שמעתי אפילו יותר שיחות על אוכל מאשר על כדורגל...יכול להיות שבגלל שהנושא מעניין אותי יותר, אז אני קולטת רק את השיחות האלו ... :).
כנראה האווירה שם של כושר והאווירה של בריאות שסובבת את האזור מביאות את השיחות האלו. האמת היא שבד"כ השיחות חוזרות על עצמן כי הן מבוססות על מיתוסים קיימים, ולצערי אנשים עדיין פועלים על פיהם. רק לפני מספר ימים דיברו שתי נשים על כמה שקדים מותר לאכול ביום וכמה פירות מומלצים.

חשוב לי לשבור מיתוס. המיתוס השגוי הוא שאנשים משמינים בגלל שהם אוכלים כמויות גדולות של מזון. זה לא נכון. להפך, אכילת כמויות גדולות של מזונות איכותיים היא המפתח להצלחה.
במידה ואין בעיות רפואיות כלשהן, אם אוכלים רק את הדברים הנכונים ואם אוכלים מאוזן לא צריך לספור כמה שקדים לאכול ולא צריך לספור קלוריות.
חשוב שתבינו את הנקודה - הכמות אינה משנה - האיכות היא הקובעת.
במילים אחרות, חשוב הרבה יותר מה אתם אוכלים ולא כמה אתם אוכלים
 למשל, שיחה נוספת ששמעתי באותו יום היתה בקרב קבוצת גברים. אחד מהם הוציא תרמוס קפה באמצע האימון (השעה היתה בערך 08:30 בבוקר) וטען שהוא חייב 5 כוסות קפה על הבוקר על מנת לקבל אנרגיה ומרץ לפעול ולהתחיל את היום.
במקרה הזה, איכות המזון היא נמוכה ולכן הוא זקוק לו בכמות גדולה.
ברגע שאיכות המזון היא נמוכה, הגוף ידרוש מאיתנו עוד ועוד בתקווה שמתישהו יקבל אוכל באיכות טובה יותר.
כאשר נספק לגוף את כל מה שהוא צריך על מנת שיוכל לתפעל את כל המערכות ביעילות ולבנות את הרקמות והאיברים, הגוף יגיע לאיזון בעצמו.
רוב האנשים משמינים או מפתחים בעיות רפואיות לא בגלל שהם אוכלים הרבה, אלא בגלל שרוב הקלוריות שלהם מגיעות משומן מהחי, שמנים מזוקקים, פחמימות מעובדות ומזון שדל ברכיבים תזונתיים.
המפתח לאיזון המשקל ושמירה על הבריאות טמון בבחירות תזונתיות נבונות ופעילות גופנית סדירה.

נכון שיש לנו נטיות גנטיות, ויש לכל אחד יש את קצב חילוף החומרים משלו, אבל העובדה שכל כך הרבה סובלים מהשמנת יתר מעידה על כך שהבעיה אינה מסיבות גנטיות בלבד.
 בשנת 1999 קבוצת חוקרים מבית החולים האקדמאי הלימודי בלונדון בדקו תאומים זהים שהיו בעלי נטייה להשמנת יתר. הם גילו שפעילות גופנית היתה הגורם המשמעותי ביותר שקבע את אחוז השומן בגופם. ז"א שהפעולות שעשו הן אלו שקבעו את כמות השומן בגופם ולא הנטיות הגנטיות.

ההמלצה שלי - בחרו רק את המזונות הנכונים והפסיקו לחשוב על כמויות. מהם מזונות נכונים? מזונות טבעיים. כאלו שמגיעים בצורה אותם ברא הטבע. מזונות שאינם מגיעים ארוזים ומעובדים. בנוסף, בחרו תוכנית תזונתית כזו שיכולה ללוות אתכם לכל החיים ולא תכנית דיאטה זמנית. תוכנית שתתן לכם את כל הערך התזונתי שגופכם זקוק לו, אשר בעקבותיה תרגישו מלאי אנרגייה.

מזמינה אתכם להצטרף להרצאה האינטרנטית החינמית שאקיים ביום שני הבא: "אני לא אוכל הרבה ולמרות זאת לא מרזה, למה?"
לפרטים והרשמה:
http://www.healthyfamily.co.il/117036/free-lectures

כמו תמיד אני מזמינה אתכם לכתוב לי את תגובתכם כאן למטה.

המון בריאות,
איילת


13 תגובות:

  1. אילת יקרה.
    לרב אני נהנית גם לקרא וגם להסכים עם כל מה שאת כותבת . אבל.... ממש לא מסכימה עם המשפט.
    " הכמות אינה משנה האיכות היא הקובעת"
    מפני שזה נכון שצריך לאכול בריא וברור שצריך פעילות גופנית, אבל הכמות בהחלט קובעת נכון ששקדים טבעיים זה שומן בריא . אבל זה שומן!!! ולדעתי צריך כן לספור ולהגביל.
    ובהחלט להתחשב בנטיות הגנטיות.כי את זה לא קל לשנות.

    השבמחק
  2. יש משהו מאוד אגרסיבי בדיאטה שתכליתה להגביל את כמות האוכל שאנחנו מכניסים לפה כדי להיות רזים יותר. אני בהחלט מתחבר למה שאת כותבת. תזונה של מזונות טבעיים כנראה גם תגרום לכך שהגוף יצרוך את מה שהוא צריך ולא יותר.
    אחרי אינסוף דיאטות במהלך החיים הגעתי לתובנות הבאות :
    (1) דיאטה מבוססת על אמון. הגוף "בוחן" אותנו עד כמה אנחנו אמיתיים ורציניים (זו הסיבה שתמיד כשמתחילים את הדיאטות הקלסיות הגוף נכנס למגננה ושומר בצד עודפים כי הוא לא ממש יודע לאן מועדות פנינו) כאשר מתחילים דיאטה שפויה שמבוססת על אכילה של מזונות בריאים וטבעיים בלבד - הגוף ילך איתנו הרבה יותר בקלות. ובכלל צריך לסמוך עליו - הוא יודע מה הוא צריך.
    (2) ככל שנדע יותר על תזונה ואיכות המזון שאנחנו מכניסים לפה יהיה לנו קל יותר להתמודד עם תאוות האכילה הלא מבוקרת.

    השבמחק
  3. השבוע הייתי אצל איילת לפגישת יעוץ תזונתי. הרכבנו תפריט. היה לי ברור שאסבול בהתחלה מרעב והגוף יאזן את עצמו, אך קרה דבר הפוך! כל היום הרגשתי תחושת שובע ואפילו הכרחתי את עצמי לאכול. לפני תפריט זה, כל היום הייתי במצב אכילה ובעיקר פחמימות ולא היה רגע דל שלא הרגשתי תחושת רעב לעוד ועוד...
    אני חושבת זה מדבר בעד עצמו....

    השבמחק
  4. אייילת יקרה
    נהנתי לקרוא את הכתוב.כמי שחיה ונושמת את הנושא ,אני בהחלט מסכימה עם: האיכות חשובה על פני הכמות.
    המשיכי לכתוב ולשתף אותנו.
    יום מוצלח
    רונית

    השבמחק
  5. התחלתי לעבוד בדרך זו, עברתי למזון בריא ומזין, אני חושבת על כל ביס אם הוא טוב לי או לא, ואם לא, כמה לא, אבל בכל זאת עליתי במשקל. זה מצב לא טוב בשבילי. מה את אומרת?

    השבמחק
  6. אני מאוד מסכימה לדברייך, איילת.
    בעקבות הסמינר הנפלא בתל אביב התחלתי בצעד הראשון - להוציא את כל ה"כימיקלים" מן הבית. אני בודקת כל תווית בשעת הקניות, ואם רשומים חומרים מזיקים - אינני קונה!
    תודה,
    שרה

    השבמחק
  7. תודה לכולכם על התגובות!
    יתכן שהדרך שלי היא שונה ממה שמקובל ולכן פעמים רבות יוצרת התנגדות. חשוב לי שכל אחד יבדוק באמת מה מתאים לו ומכבדת כל בחירה וגישה. אנחנו כל כך רגילים לשים לב לכמויות ולקלוריות, כי כך הורגלנו ולפעמים שינוי החשיבה הוא זה שקשה יותר. בשמירה על הבריאות יש לשלב בין פעילות גופנית, אכילה נכונה (ושוב, אכילה נכונה זה לא אכילה דלת קלוריות, אלא אכילת הדברים הנכונים) ועבודה על החלק הרגשי. חלק משמעותי מהסמינר "הנוסחה לחיים בריאים" אני מקדישה לחלק הרגשי, כי הוא אחד מהמשפיעים ביותר על המשקל והבריאות. לכן יקרה, לא צריך לחשוב על כל ביס אם הוא טוב, אלא להגיע למצב שהתזונה הבריאה היא חלק מהחיים. יש להבין אם התזונה היא מאוזנת - ז"א האם הגוף מקבל את כל מה שהוא צריך? האם אין חוסר במינרל מסויים? ויטמין מסויים? האם האכילה מגיעה מתוך רעב או מגיעה כפיצוי על שעמום? עצב? בהנחה שאין שום בעייה בריאותית, ובלוטת התריס מאוזנת, כמו גם שאר ההורמונים בגוף, אז יש לבדוק לעומק אילו דפוסי חשיבה ורגש משפיעים לנו על המשקל (או על הבריאות). האם יש לנו לחץ בחיים? האם תסכול? עצב? האם קרה ארוע ספציפי שמטריד ומדאיג?
    המון בריאות
    איילת

    השבמחק
  8. איילת תודה רבה על המידע הרב אותו את מנדבת לנו .ברצוני לשמוע עצתך;
    אמי בת השמונים אשה בריאה ובמשקל תקין אוהבת לשתות כוס מיץ גזר בכל יום.חברותיה מנסות לשדל אותה לחדולממנהגה באשר המשקה מכיל כמות רבה של סוכר ומנהגה אינו בריא אודה לך על תגובתך
    דורית

    השבמחק
  9. לאיילת היקרה !!
    אני מסכימה אם כל מה שאת אומרת , מאוד מעניין שאני מקבלת את דבריך כי באמת כל דיאטה לא יעזור, בסוף חוזרים, ועוד משהו ממזמן מלפני 4 שנים שמתי לב שטעים לאכול אוזר מלא סוכר חום קמח מלא....

    אבל גם שמעתי שלא טוב לאכול חומר בשם ג ל ו ט ן
    וכולנו בבית (אני ילדי ובעלי מסוג דם O ) ולאחרונה קראתי ספר על כל סוגי דם ומה מתאים להם ולהפתעתי יש שם אוכל בריא ויקר שצריך לקנות מבית הטבע....

    ואצלנו אסור גלוטן, איילת איפא יש סופרמקט טבעי וזול תביני למה אנשים לא קונים מבית הטבע שיש מעט אוכל טבעי וחבל, ואת יודעת עוד משהו שגם דברי חלב בשבילנו לא מתאים ואני מתה על דברי חלב יותר מבשר....
    מתאים לנו גבינה לבנה לא מעורבת וזה בריא להפליא... ויוגורט טבעי וזה.... וכל דברי טופו למינהם ואני לא אוהבת אותם חוץ מפול טופו טעים להפליא וחלב סויה רק ורק לעוגות.....

    אז מה דעתך איפא אפשר לקנות גם לחם ללא גלוטן....

    השבמחק
  10. איילת, יופי של כתבה. תודה על האינפורמציה השפויה :-)

    השבמחק
  11. אני מנסה לזכות בספר ולא מצליח,גם כן להרשם להרצאה אני לא מצליח

    השבמחק
  12. ממש אהבתי את מה שכתבת.תודה רבה

    השבמחק
  13. לשנטל פירוז: לחם כסומין אפשר לקנות גם בסופרים. צריך לברר באיזה סופר יש. למשל בדוכן בגן שמואל יש פינה ובה אפשר לקנות לחם זה ללא גלוטן.
    אילת, עד היום פשוט לא רציתי ולא אהבתי לשמוע דבר מכל מה שכתבת או דיברת. אני חייבת לומר שאת באמת בחורה רצינית ועלית על כמה נקודות שלא פגשתי אצל אף דיאטנית או גורם העוסק בתזונה טבעית, נכונה וכו.
    אז תודה לך והערות שלך חשובות לא פחות מהדברים בבלוג. שתהיה שבת שלום לכולנו.

    השבמחק