יום שבת, 4 בדצמבר 2010

אמא, איזה אסון טבע את הכי מעדיפה?

 אתמול ישבתי עם בתי על שפת הים, ראינו את המטוסים בשמיים ודיברנו על השריפה ואז היא שאלה אותי "אמא, איזה אסון טבע את הכי מעדיפה...?"
שאלה פילוסופית כזו שגרמה לי לחשוב – הר געש? רעידת אדמה? שריפה? צונאמי? מפולת שלגים? הוריקן? טורנדו?
כאילו אפשר לבחור מה הכי עדיף?
ואמרתי לה שאני לא יודעת. שאני מרגישה קטנה כל כך לצד אימתני הטבע הענקיים האלו – אש, שריפה. הטבע הזה, הוא כל כך גדול מאיתנו. מלא עוצמה ואנחנו חלק ממנו.
ואנחנו בני האדם כל הזמן מנסים למצוא הסברים ולפרש את התהליכים האלו שקורים כאן בטבע. מי כמוני יודעת.
אני, שמגיעה מתחום המדעים המדוייקים – שנקראים אפילו מדעי הטבע, תמיד רציתי לקבל הסבר. מדעי הטבע – אנשים שמנסים להסביר את הטבע. ואני, מדענית בלב ובנפש, פשוט לא הסכמתי לקבל שום דבר שלא יכולתי להסביר אותו. לא הסכמתי לקבל שום דבר שאין לו הסבר מדעי. ואז התחילו לקרות דברים שלא יכולתי להסביר. התחלתי להבין שאני לא יכולה להסביר כל דבר ואפילו המדע לא יכול להסביר כל דבר, ובכלל האנשות לא יכולה להסביר כל דבר כי עם כל הכבוד לאנושות, יש כאן מסביבנו משהו הרבה יותר גדול מאיתנו. התחלתי להבין את זה לפני שנים כשאבי נפטר והמשכתי להבין את זה אח"כ כשבן דודי נהרג בלבנון והיום אני מבינה את זה אחרי 4 ימים של להבות בצפון בהם משפחות איבדו את היקר להן מכל.
היום ברור לי שכל דבר שמתרחש, לפעמים עם כל הכאב, אמור להתרחש. ויותר מזה, הוא מתרחש בדיוק בזמן בו הוא אמור להתרחש.
אני לא יכולה היום להסביר אסון בסדר גודל כזה.  אסון שבו אנשים איבדו כל כך הרבה, את הבית שלהם, את מקור הפרנסה שלהם ואת היקרים להם – איך אפשר להסביר דבר כזה, ומי אני שאתן הסבר בכלל??
אבל אני קוראת את מה שלאנס ארמסטרונג כתב בספרו "חזרה לחיים -  "הבית שלי נשרף , אבל עכשיו אני יכול לראות את השמיים" ומנסה שוב להבין איך אפשר לראות את השמים אחרי אסון כזה.
אז זהו, שאפשר. לא היום וגם לא מחר, אלא בעוד זמן, בפרספקטיבה לאחור. כשנוכל להסתכל לאחור אין לי ספק שנוכל לראות את השמיים. ההיסטוריה מלאה בטראומות שהפכו למתנה.
אז כן, מותר לבכות ולכעוס ולכאוב. אבל אני לא חושבת שצריך להתמקד בהאשמה, ולהתמקד במחדלים, אלא באמת להתמקד במה יכול לחזק את הנפגעים ברגעים האלו, מה יכול לחזק את המדינה שלנו ואת כל אחד מאיתנו. להתמקד בשמיים הכחולים ולהבין איך אסון כזה ייקח אותנו לשלב גבוהה יותר ומתקדם יותר בחיים. זו בדיוק המטרה של כל אסון ולא משנה מה הוא יהיה – קטן ואישי או בסדר גודל ענק כזה.
איילת

3 תגובות:

  1. שלום איילת,
    מתחברת לכל מילה שלך. כואבת את האסון. מבינה שיש כאן משהו הרבה יותר חזק מאיתנו. שכל אחד מאיתנו צריך להפנים את "השיעור" ברמה האישית הלאומית ברמת הטבע ואמא אדמה. לא פשוט עכשיו אני רק בכאב התובנות יגיעו בהמשך.
    ברמה האישית "איבדתי" אנשים יקרים לי בכל מיניי מסגרות. הורים אחים קרובי משפחה. למדתי שהחיים הם "יש" ובין רגע "אין". הקשה מכל היה שבתי הבכורה נפטרה מסרטן השד והיא בת 35. המחלה התפרצה בהיותה בהיריון "יקר" כתוצאה מהפריה תאומים זכרים. עברה הפלה כדי להתחיל בטיפולים כימוטרפיים. שעתיים לאחר ההפלה כשאני איתה בבית חולים בלינסון, ילדה בתי השניה בניתוח קיסרי נכד בבית חולים אסף הרופא. אני כאמא צריכה לתמוך בכל בת לפי הצרכים שלה. והיה לי את הכוחות והיכולות מבלי להתעקב בשאלות מיותרות.פרשתי מעבודתי וליוותי את בתי לאורך כל הדרך.
    אחרי שנה וחצי נפטרה בתי אורלי. לאבד ילדה גרוע מכל אובדן אחר! לאחר מותה למדתי לימודיי דולה ומדריכת הכנה ללידה ומשם אני מתחברת לחיים. לקבלת חיים חדשים.... מצטערת שהעמסתי עלייך את סיפורי. אינני יודעת למה הרגשתי צורך לשתף? אולי מהקושי למנף צמיחה, יעוד? איך את אומרת: לא תמיד ניתן להסביר ובטח לא בזמן כאב.
    כל טוב וחג אורים שמח עד כמה שניתן
    מלכה קרן - דולה ומדריכת הכנה ללידה

    השבמחק
  2. מלכה יקרה, תודה על ששיתפת, ותודה על התקווה שמוקרנת מהמילים שלך.
    יישר כח על עוצמות הנפש, הסיפור שלך מהווה השראה עצומה ומחזק את התחושות שבתוכי.
    תודה
    והמון אושר.
    איילת

    השבמחק
  3. אבנר שפירא
    אתר בבניה לזכר השרפה http;//www.the-fire.co.il


    האתר יוקדש כולו לכרמל. לזכר הנספים, לכרוניקה של השרפה. ל "מה הלאה" ולסיפורים ותגובות של הגולשים.
    וכאן יש לך הרבה מה להוסיף, ד"ר רוזנפלד. אשמח לקבל רשותך לצטט קטעים מהכתבה שלך באתר.
    בברכה
    אבנר שפירא
    04 6902041
    thefire2011@gmail.com

    השבמחק