יום שני, 10 בינואר 2011

אבל אסור לטגן בשמן זית, נכון?

 Photographer: m_bartosch

שאלה ששואלים אותי בכל הרצאה שלי ובכל סמינר שלי.
מי שמכיר אותי ואת הדרך שלי יודע שהשמן היחידי שאני משתמשת בו במהלך היום יום הוא שמן הזית. מעבר לכך שמייחסים לו תכונות ריפוי, הוא מיוצר בתהליך נכון (כבישה קרה), הוא מכיל את חומצות השומן הנכונות שהגוף זקוק להן , אני חושבת שהוא הבחירה הטבעית כאן בארץ. ארצנו משופעת בעצי זית, הזית הוא אחד משבעת המינים, מה שזה אומר שזה בית הגידול הטבעי שלהם, אנחנו מייצרים שמן זית איכותי, שמיוצא לחו"ל, אז מה טבעי יותר מלצרוך שמן זית ולא שמן אחר?

קצת כימיה:
יש 3 סוגים של חומצות שומניות - רוויות, חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות.
מה זה אומר?
חומצות שומן רוויות - מגיעות בעיקר מהחי והגוף משתמש בהן לבנות כולסטרול. הם מגבירים את הסיכון ללקות במחלות לב וסרטן. הן מצויות בעיקר בבשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, שמן דקלים ושמן קוקוס.
 חומצות שומן חד בלתי רוויות - רבים מאמינים שיש להם יתרונות בריאותיים. צריכת שומנים מסוג חד בלתי רוויות עוזרת לנו להוריד כולסטרול. השומן בגופנו מורכב אף הוא מחומצות שומניות חד בלתי רוויות ולכן גופנו יכול לשרוף אותן כאנרגייה. שומנים אלו מצויים באבוקדו, שקדים, בוטנים, וזרעים אחרים. השמנים שמכילים את האחוז הגבוה ביותר של שומנים חד בלתי רוויים הם שמן זית, שמן קנולה ושמן בוטנים.
חומצות שומן רב בלתי רוויות - שמנים אלו מתחמצנים הרבה יותר מהר, בגלל ההרכב הכימי שלהם, דבר שהופך אותם להרבה פחות בריאים. המצא שהם זרזו התפתחות סרטן בחיות מעבדה. מקורות לשמנים אלו הם שמן תירס, שמן סויה, שמן חריע ושמן חמניות.
כל השמנים הם תערובת של שלושת החומצות השומניות האלו:
שמן הזית מכיל את הכמות הגבוהה ביותר של חומצות שומניות מסוג "חד בלתי רוויות" מבין כל שמני המאכל, 77% , מה שמקנה לו יתרון בריאותי .


השמן
רווי
חד בלתי רווי
רב בלתי רווי
שמן קנולה
7
62
31
שמן חריע
9
13
78
שמן אגוזים
10
24
66
שמן חמניות
11
20
69
שמן תירס
13
25
62
שמן זית
14
77
9
שמן סויה
15
24
61
שמן בוטנים
15
52
33
שמן כותנה
27
19
54
שמן קוקוס
88
10
2
*מתוך ערכם התזונתי של המזונות/ד"ר יעקב אילני

 אז אפשר לטגן בשמן זית או לא?
טיגון הוא פעולה לא בריאה גם כך, אז לבצע פעולה שלא בריאה יחד עם שמן שלא בריא - נזק כפול.
אם בכ"ז רוצים לטגן טיגון קצר, כן, ניתן להשתמש בשמן זית, ולהקפיד לא לשרוף אותו - ז"א לטגן על להבה נמוכה כך שהשמן לא יעלה עשן.

מתכון טעים עם שמן זית (כמובן) - סלט עגבניות עם רוטב מעולה:
2 כוסות עגבניות קצוצות
2 שיני שום כתושות
חופן כוסברה קצוצה (או פטרוזיליה)
2 כפות שמן זית
1 כף סירופ רימונים (אפשר פחות. סירופ הרימונים הוא חמוץ אז הוסיפו לפי טעמכם)
מלח

לערבב הכל ובתאבון!!
ואל תשכחו לספר לי כאן למטה אם יצא טעים (או סתם לשתף אותי בדברים שהייתם רוצים לשתף)...

25 תגובות:

  1. הי איילת, אכן, שמן זית בריא ומאד טעים!
    ונהדר להחכים מהמידע המדוייק הזה!
    אף אני ובני משפחתי משתמשים בשמן זית לרוב המאכלים.
    וכמובן בסלט ירקות!
    אני משתמשת לטיגון גם בשמן קנולה ושמחתי לדעת שהוא אכן הכי גבוה בסולם החד בלתי רווי אחרי שמן הזית.
    מאכל אהוב בביתינו: פרוסת לחם מקמח מלא (שיפון או לחם מלא אחר), מורחים עליה שמן זית ובוזקים זעתר. וזה אכן מעדן! אז..ממליצה לכולם :)
    בתודה והערכה,
    אורית :)

    השבמחק
  2. האם זה רלוונטי גם לשמן אחר שהוא בכבישה קרה? גם אותו עדיף לא לטגן?
    לפי מה שאני מבינה זה בעצם מפוגג את היתרון
    שבכבישה קרה...

    השבמחק
  3. אורית יקרה,
    יש לי בעיה עם קנולה, אפילו בכבישה קרה.
    קנולה מיצר מצמח הלפתית ומכיל 5% חומצה ארוכית שהיא חומצה שומנית רעילה ומבטלת את היתרונות של השמן.
    מעדיפה בעיקר שמן זית.
    לגבי ממרח שמן זית + זעתר - מעדן. ממליצה להוסיף עגבנייה.
    מעולה.
    תודה על ההמלצה!

    השבמחק
  4. לדבי הטיגון - עדיף כמה שפחות עם כל שמן. כמובן שאם מטגנים אז רק עם שמן בכבישה קרה, מכיוון שהאופציה השנייה - השמנים המזוככים, אינם בריאים כלל.

    השבמחק
  5. דווקא לגבי הטיגון אני לא מסכימה עם הדעה שניתן לטגן בשמן זית, אני נוהגת לטגן בשמן קוקוס שהוא השמן הרווי הצמחי היחידי. הוא לטעמי הכי מתאים לטיגון בגלל הסיבה שהוא רווי והוא לא מתחמצן ונשרף כשאר השמנים. החיסרון: הוא יקר!
    אגב גם לגבי שמן הזית, לא כדאי לצרוך ממנו הרבה בגלל חומצות השומן W6 ו-W9 (מפר את האיזון לרעה בין W3 לW6 ) אבל אני בהחלט מסכימה עם הדיעה הרווחת שהוא השמן הטוב ביותר לשימוש מבין שאר השמנים בגלל הכבישה הקרה.
    בתאבון לכולם.

    השבמחק
  6. היי אילת
    יש לשים לב גם לנק' העישון של השמנים, זו הנק' בה השמנים מתחילים להתפרק וכמות הרדיקלים החופשיים בהם עולה ובכך מעלים את הסיכוי לחלות בסרטן.
    ערב טוב
    נתן ממבר
    גרנולה רפאל

    השבמחק
  7. אהה עוד קצת מידע מעניין...מתוך מחקר שאני עושה על שמנים.
    נקודות העישון של שמנים שונים:
    זית:C 160 –C 238
    קנולה כבישה קרה:C 107
    קנולה מזוכך: C 204
    לעיונכם...
    נתן ממבר
    גרנולה רפאל

    השבמחק
  8. נתן אתה צודק מאוד.
    לכן כתבתי "אם בכ"ז רוצים לטגן טיגון קצר, כן, ניתן להשתמש בשמן זית, ולהקפיד לא לשרוף אותו - ז"א לטגן על להבה נמוכה כך שהשמן לא יעלה עשן."
    קנולה מזוכך לא בא בחשבון בכלל.
    שמן זית לא יגיע לנקודת העישון על להבה נמוכה וזמן טיגון שאינו ארוך.

    השבמחק
  9. אבל טיגון זה אף פעם לא על אש קטנה, טיגון הוא על אש בינונית (אש קטנה - האוכל סופג שמן ואש גדולה האוכל נשרף מבחוץ ולא מתבשל מבפנים)
    ואיך מטגנים שניצל, גם כן עם שמן זית?

    השבמחק
  10. רוזין רוזנבלום10 בינואר 2011 בשעה 14:04

    איזה קטע. בדיוק בשבת אמרתי לבעלי שאני משוגעת על סלט של עגבניות עם כוסברה, זה שילוב שעושה לי את זה בגדול.
    עכשיו, חידשת לי כאן לגבי התוספת של מיץ הרימונים בסלט. אני אנסה את זה.
    ולגבי שמן זית, אצלנו בבית כבר מזמן, הכל עם שמן זית.
    תודה ושבוע טוב
    רוזין רוזנבלום

    השבמחק
  11. איילת ומה עושים עם מתכון לעוגה שמכיל שמן? כאן טעמו הדומיננטי של השמן זית עלול להרוס

    השבמחק
  12. לגבי אש קטנה - הכוונה להניח את הסיר על הלהבה הקטנה.
    פעמים רבות אני מעדיפה לטגן טיגון הפוך - טיגון במים, וק בסוף להוסיף את השמן לטעם.

    השבמחק
  13. רוזין יקרה, תהני עם הסלט - הוא מעולה. כיף לי לשמוע שאמלכם בבית יש רק שן זית - מעולה!

    השבמחק
  14. אני משתמשת בשמן זית גם לעוגות. לא מצליחים להבחין בטעם. נסו. הפחיתו את כמות השמן שיש במתכון כי שמן הזית כבד יותר.

    השבמחק
  15. מס' נקודות:
    1. לגבי הטיגון, שמן זית מכיל בתוכו מים (כן, בתוך הפרי עצמו יש מים ולכן גם בתוך השמן). כאשר שמן זית מעלה עשן זה לא אומר בהכרח כי הוא נשרף אלא רק שהמים מתאדים. שמן זית הינו בעל נק' שריפה גבוה ביחס לשאר השמנים וכן לשמן זית כתית מעולה יש את תוצרי הפירוק הקטנים מכל שמן אחר.
    2. לגבי עוגות, מומלץ להשתמש בשמן זית מסוג "נבלי" (זה הזן של הזית) מכיוון שהטעם שלא מאוד מאוד עדין וכמעט בלתי מורגש.
    בברכה,
    תומר

    השבמחק
  16. אני יצאתי מבולבלת לגמרי מכול התגובות פה. אם אני רוצה לטגן שניצל, מה לעשות לפעמים גם אוכלים את זה, אז אם איזה שמן עדיף? אני שמעתי בהרצאה ששמן קוקוס הוא השמן המומלץ ביותר לטיגון ולעוגות ועכשיו הנתונים שאת מראה הם שהוא לא בריא כלל. אז במה כן להשתמש? ומה זה טיגון במים? איך בדיוק מטגנים במים?

    השבמחק
  17. שמן זית עדיף על פני כל השמנים.
    לטיגון - כמה שפחות עם כל שמן, אבל אם בכ"ז צריך - שמן זית.

    השבמחק
  18. חייבים להוסיף פה גם את שמן האבוקדו.
    נקודת החימום שלו גבוהה יותר (לא זוכרת כמה בדיוק. נתן- היי- אתה יכול למצוא את הנתונים האלה).
    מסכימה איתך מאד, איילת, בנוגע לחימום שמנים ושימוש רק בשמן זית.
    אני בהחלט משתמשת גם באבוקדו ובקוקוס (כשהטעם צריך להיות נייטרלי יותר, או לאפייה) וכמובן שגם בחמאה.

    ורד לב
    נטורופתית N.D

    השבמחק
  19. שלום איילת
    היום ראיתי לראשונה: שמן אורז. על הבקבוק נכתב בהרחבה כמה הוא מומלץ ובמיוחד לטיגון כי נק הרתיחה שלו מאד גבוהה (כ-240 מעלות). נכתב שהוא עשוי מסובין אורז מזוקק. מה את אומרת על זה?
    בתודה, שלומית

    השבמחק
  20. איה, את תותחית!
    מארה"ב

    השבמחק
  21. שלום איילת
    אני משתמשת בשמן זית מכבישה קרה כמעט להכל חוץ מלאפייה - בה אני משתמשת בשמן שומשום. האם זה לא מומלץ? עדיין היית ממליצה להשתמש באפייה בשמן הזית???
    בתודה, מירי

    השבמחק
  22. איילת שלום -
    מה באמת יש לך להוסיף בנוגע לשמן אבוקדו? האם הוא מומלץ ולמה?
    תודה על המאמר, מחכים כתמיד...
    כל טוב,
    שרה.

    השבמחק
  23. היי איילת, רציתי לשאול על גרעיני צ'יה.
    הרבה תודה את נפלאה

    השבמחק
  24. שלום, ברצוני לדעת האם אפשר לערבב שמן סויה עם שמן קנולה ולטגן עם שניהם יחד מעורבבים?

    השבמחק