יום שלישי, 26 באפריל 2011

התשובה לאיזון המשקל נמצאת מול העיניים

מאז שנות ה-60 שעור ההשמנה גדל פי 3
מה קרה מאז?
השינוי המשמעותי ביותר היה ברגע בו התחילו לחשוב שתזונה דלת שומן היא נכונה וטובה לנו. בעקבות כך הורידו את השומנים מהתזונה, וכשכמות השומן ירדה מהתזונה, בחרו כתחליף פחמימות לא נכונות. בתזונה דלת שומן, נוצר חוסר בעקבות החוסר בשומן, ואת החלל הזה שנוצר יש למלא במשהו אחר. באופן טבעי נבחרו הפחמימות המעובדות למלא את החסר והן אלו שעשו את כל ההבדל.
ומכאן התחלנו לפתח הרגלים מזיקים בכל נושא התזונה שלנו.
היום אנשים מחפשים כל מיני דרכים מוזרות על מנת לרדת במשקל. על מנת להחזיר את הגוף לאיזון. כשאמרו ששומנים אינם טובים התחילו לצאת לעולם כל מאכלי הדיאט, שהנזק שהם עושים גדול מהתועלת (האמת, אין בהם שום תועלת). לאחר שחשבו שמה שעשה את הנזק הם לא השומנים בסופו של דבר, אלא הפחמימות - התחילו לצוץ כל מיני דיאטות דלות פחמימות וכל מיני שיטות לגמילה מפחמימות.
התשובה לא טמונה בתהליכים מורכבים ובדיאטות מוזרות, אלא נמצאת כאן מול העיניים - תסתכלו רגע על הטבע ואז תוכלו לראות מה בדיוק אנחנו צריכים לאכול כדי שהגוף יהיה רזה, יפה, חזק, בריא ואנרגטי.
הכלל הינו פשוט ביותר - כל מאכל שבא באריזה הטבעית שלו, כמו שארז אותו הטבע, הוא טוב לנו. ככל שהוא מתרחק מהצורה בו נברא, הוא כבר לא נכון לגוף. לדוגמה - לאכול בוטנים זה בסדר, אבל כשמועכים אותם, מנפחים אותם, מוסיפים להם טעמים, מלחים, כימיקלים והופכים אותם לבמבה, זה כבר בעייתי. הם איבדו את כל התכונות וכל הערך התזונתי שהיה קיים בהם והפכו לרעילים לגוף.
יש בסה"כ לשנות את צורת החשיבה שלנו על אוכל ולשנות הרגלים פשוטים.
העניין הוא שרוב האנשים לא רוצים בכלל לשנות הרגלים, נח להם ללכת בדרך המוכרת וכשאני שואלת אנשים למה הם לא שומרים על עצמם, מה עוצר בעדם מלרדת במשקל ואני מקבלת בדיוק את אותן התשובות:
  1.  אני מרגיש טוב , לא כואב לי כלום אז למה שאני אשנה משהו? הנזק מצטבר וחס וחלילה פתאום יתפרץ. אני קוראת לזה אפקט בת היענה. אנחנו מטמינים את הראש בחול ולא רוצים לראות. כשלא רואים על פני השטח שיש בעייה זה לא אומר שאין בעייה. ולכן חשוב מאוד להכיר בדיוק את הצרכים של הגוף, איך הוא מורכב ומה הוא דורש כי הגוף נפגע גם כשאנחנו לא רואים ולא מרגישים את הפגיעה.
  2. אוכל בריא הוא לא טעים – טעם זה עניין של הרגל. אם ניקח תינוק שנולד בארה"ב וברגע שהוא נולד נעביר אותו לחיות בסין, סביר להניח שהוא יאהב טופו. לעומת זאת סביר להניח שהוא לא יאהב המבורגר. אנחנו מתרגלים לטעמים.
  3. אוכל בריא הוא יקר – אם אנחנו יודעים בדיוק מהם השילובים הנכונים שהגוף צריך כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר, אנחנו יכולים להכין מנה איכותית ביותר במחיר זול מאוד.
  4. אוכל בריא דורש התעסקות גדולה מאוד ואני אין לי זמן, אני רוצה פתרונות קלים ומהירים- היום אני מחפשת דרכים מהירות וקלות להכניס את הבריאות לחיים שלי. היום אין לי הרבה זמן, אני גם אמא וגם בעלת עסק וכמובן שיש לי את הדברים שאני אוהבת ורוצה לעשות ולכן אני לא רוצה להתעסק יותר מדי, לחשב, להכין שעות כדי שאוכל לנהל אורח חיים בריא. היום, אני רוצה להגיע למצב שבו אני קמה בבוקר ומנהלת את היום שלי ומתעסקת רק עם מה שאני רוצה להתעסק – לא רוצה להתעסק עם הבריאות כי זה כבר חלק מהיום ולא משהו שדורש ממני זמן ולא משהו שדורש ממני אנרגיות. אני לא רוצה לעמוד במטבח יותר מדי שעות. אני רוצה שהכל יזרום. אבל ברור לי משהו אחד, שאני לא מתפשרת לא על הבריאות שלי וברור שלא על הבריאות של הילדים שלי. לכן תמיד וכל יום יהיה אוכל בריא בבית. אם יודעים איך להתארגן נכון , אם יודעים מה לקנות, אם יודעים איך לארגן את הבית נכון, איך לתכנן את השבוע אז ההתעסקות היא קצרה מאוד.
  5. אני לא יודע מה צריך לעשות – בגלל עודף האינפורמציה ובגלל הבלבול שיש אנשים לא יודעים מהיכן להתחיל, מה לאכול, איך להכין, מה באמת בריא ומה לא בריא – פשוט חוסר ידע וזו הסיבה העיקרית לחוסר עשייה שלהם.
שאלות? תגובות? אשמח שתכתבו לי כאן למטה.

המון בריאות
איילת

4 תגובות:

  1. איילת שלום!
    מסיבות בריאותיות עברתי לתזונה בריאה, דומה מאוד להמלצות שלך. הייתי עם עודף משקל ממש קטן - נגיד 4 - 3 ק"י אבל ירדתי 10 ק"ג. איך עולים קצת, בלי לפגוע באיכות התזונה???
    גובהי 1.74, משקלי היה 74 ק"ג, היום 63.5 ק"ג.
    מה את מציעה?

    תודה

    השבמחק
  2. איזה עמוד?

    השבמחק
  3. שלום לך,איילת.
    כל מה שכתבת על תזונה כ"כ נכון ומדויק.
    חצי שנה אני מחפשת דרך לתקשר איתך ואיני מצליחה.(את מפסידה תכנית שותפים,יש לי רשימת תפוצה ענקית)
    באופן כללי עברנו במשפחה לתזונה בריאה יותר.
    אבל לא לחלוטין,כי אני אלרגית לבצל ולשום!(נורא עבור הילדים)כך שאין מבשלים אצלנו עם השניים האלו..הרבה דברים טבעיים אינני אוהבת..מה עושים?זו גם הסיבה שאינני קונה ספרי בישול/קורסים וכו',הן אני מבשלת כ"כ שונה מכולם.והאוכל-מעדן.
    איך אוכל לדבר איתך על מה כן ומה לא,באופן אישי?
    תודה,ציפי

    השבמחק
  4. אני בן 42 גובה 184 שוקל 138,כפי שאת מבינה מצבי מאוד מסוכן ולאחר תקופה ארוכה של הזנחה עצמית החלטתי לעשות את השינוי ולעבור לתזונה בריאה.
    ראשית רצתי וקניתי דוחן קינואה אורז ופסטה מקמח מלא רק שאין לי מוסג מה להכין מהם ואיך.
    עברתי לאכול לחם מקמח מלא והפסקתי לאכול מוצרי חלב.
    ראשית אני רוצה לשאול האם כדאי בכלל לעשות את השינוי בבת אחת או בהדרגה שנית אני מבקש אם תוכלי לעזור לי ולהפנות אותי למתכונים והדרכה רחבה יותר על מה מותר לאכול מתי וכמה.
    המון תודה

    השבמחק