יום חמישי, 7 ביולי 2011

אני רעבה - מה זה אומר?

ארוחת הבוקר שלי

ישנו הבדל משמעותי בין רעב אמיתי לבין סתם רצון לאכול בגלל תאבון מוגבר או בגלל התמכרויות למזון.
רעב אמיתי הינו מנגנון טבעי בגוף שנועד לאותת לנו כאשר הגוף זקוק לחומרים שונים כדי לבנות את עצמו וכדי לייצר אנרגייה.
הרי איך יקבל הגוף חומרים שונים אם אנחנו לא ניתן לו אותם?
הגוף זקוק לויטמינים, חומצות אמיניות, מינרלים, סוכרים, חומצות שומן ועוד ועוד דברים כדי שיוכל לתפקד כמו שצריך, ואינו יכול להשיג אותם בעצמו. האפשרות היחידה שיוכל אכן לקבל חומרים אלו היא מהמזון שאנחנו אוכלים. והעניין הוא שכאשר לא יקבל את החומרים האלו, הוא לא יוכל לשרוד. ולכן, כדי לדאוג לכך שאכן תמיד יהיו זמינים חומרי הבניין השונים, הטבע פיתח מנגנון מופלא של רעב ושובע. הרעב פשוט מאותת לנו שהסתיימו המאגרים של החומרים המזינים ויש למלאם שוב. זה הכל. ואז, כאשר התהליך טבעי ונכון, אנחנו אוכלים, המאגרים מתמלאים שוב, ותחושת הרעב נפסקת.
ארוחה צריכה להחזיק אותנו שבעים עד לארוחה הבאה. ז"א שארוחת הבוקר נועדה לתת לנו את כל מה שהגוף צריך עד לארוחת הצהריים, וכנ"ל לגבי ארוחת הצהריים- היא אמורה לתת לנו את כל הערך התזונתי הנכון והמספיק עד לארוחת ערב.
אם אנחנו רעבים אחרי ארוחת הבוקר, ועוד לפני שהגיעה ארוחת הצהריים - סימן שלא אכלנו מספיק בארוחת הבוקר. סימן שבבוקר הבא, יש לאכול ארוחה גדולה יותר. אבל אם הגענו לארוחת הצהריים מלאים עוד מהבוקר - סימן שאכלנו יותר מדי ויש לדלג פשוט על הארוחה.
אם אנחנו אוכלים נכון, ז"א את הדברים הנכונים, אנחנו לא נרגיש רעב ולא נרגיש את הצורך לנשנש בין הארוחות.
אני הרגשתי את זה עכשיו בנסיעה שלי לכנס התזונה בארה"ב. התחושה היתה מדהימה - להרגיש איך כל ארוחה מספיקה בדיוק עד הארוחה הבאה, בלי הצורך לנשנש...
ישנם 4 סוגי רעב:
  1. נפח
  2. ערך תזונתי
  3. קלוריות
  4. התמכרויות
מה זה אומר - שמנגנון הרעב והשובע פועל ע"פ נפח המזון הממלא את הקיבה, ע"פ כמות הרכיבים התזונתיים שמגיעים מהמזון, ע"פ כמות הקלוריות שיש במזון וכמובן ע"פ התמכרויות שונות למזון. חשוב לציין שכל עוד התזונה לא מאוזנת, הגוף פיתח התמכרות כלשהי ואנחנו נרגיש את תופעות ההתמכרות כרעב - כאבי ראש והתכווצויות בבטן. אלו תסמינים של נפילות סוכר. כאשר התזונה מאוזנת ונכונה, לא נחווה את התסמינים האלו אלא נרגיש את תחושת הרעב בפה ובגרון.

תזונה מאוזנת - תזונה המבוססת בעיקר על ירקות (בייחוד עלים ירוקים), פירות, קטניות, אגוזים וזרעים. מעט  דגנים ועוד יותר מעט חלבונים מהחי (פרוט יותר יהיה בכתבה הבאה).

כמו שכתבתי בתגובה שלי למטה - לי לקח 7 ימים של הרצאות מהבוקר עד הערב ותזונה מיוחדת להרגיש את הרעב בגרון ולא בבטן. זה לוקח זמן וצריך סבלנות. בנוסף, יש המון חומר והמון אינפורמציה שכמובן קשה להעביר בפוסט אחד - אז יהיו כתבות נוספות בהמשך.

כמו תמיד, אשמח לשמוע מכם כאן למטה ולקבל מכם תגובות ורשמים,
המון בריאות
איילת

31 תגובות:

  1. הכתבה נגמרה כאילו באמצע. הסברת מזה רעב, איך מרגישים אותו, איך יודעים שהוא אמיתי ולמה הוא קורה. אבל מה עושים עכשיו? מה זו ארוחת בוקר מספקת, מה היא כוללת כדי שנקבל את כל הקלוריות/ערך התזונתי. קצת לא ברור הסוף.

    השבמחק
  2. הממ! מעניין מאוד! אני לא חושבת שהרגשתי אף פעם רעב בפה או בגרון. תמיד כשאני רעבה אני מרגישה ריק בבטן, או שהבטן מקרקרת לי. זה גם אחרי יום כיפור... מה זה אומר? האם את יכולה להרחיב על תחושת הרעב האמיתית שאת חווה? זה ממש מוזר לי. מה מרגישים בגרון??

    השבמחק
  3. אני חושבת שיש הבדל בין אנשים שונים לגבי גודל הארוחות שהם יכולים וצריכים להכיל.
    זה קשור, כמובן, גם לגנטיקה, אולם גם לאורח חיים, סוג פעילות, טיפוס ונטיות. כמו גם לבחירת מזונות.
    יש מזונות עם יכול להשביע אותנו ליותר זמן (שומנים, למשל) לעומת פחמימות שיעלו סוכר בדם ויגרמו לירידתו מהר יחסית ואז יתרמו לתחושת הרעב.

    האתגר הוא ללמדו לאזן בין הדברים, בין הצרכים וללמוד להגיב גם לפי השינויים ביומיום שלנו, בין העונות השונות וכו'.

    אני יודעת על עצמי, למשל, בשימי הקיץ החמים כמעט ואין לי תאבון אמיתי בשעות היום והוא מתחיל להתפתח לקראת אחה"צ מאוחר, כשמתחיל קצת להתקרר. עד אז אני אוכלת בעיקר פירות למיניהם ואולי שייקים בבקרים.
    ורד לב

    השבמחק
  4. היי! רציתי להתייחס לכך שאת ממליצה לדלג על ארוחה
    כאשר הבטן מלאה מהארוחה הקודמת. אולי עדיף
    לאכול פחות?או לחכות לתחושת הרעב ואז לאכול?
    כשאני מדלגת על ארוחה זה עושה
    לי בלגן בדרך כלל. השאלה על מה להסתמך: על תחושת
    הרעב הגופנית או על הקונספט של ארוחות מסודרות.
    זה לא תמיד חופף....

    השבמחק
  5. אהבתי את הפירוט של 4 סוגי הרעב.
    הפוסט קליל ושטחי למדיי.
    בכל זאת תודה לך.

    השבמחק
  6. בס"ד
    איילת יקרה
    תודה על המידע החשוב שאת נותנת ,
    אשמח אם תפרטי יותר לגבי איך מבדילים בין סוגי הרעב שפירטת ואיך מזהים רעב "לא אמיתי" או איך מקשיבים יותר לגוף ?
    המאמר נגמר מהר מדי (-:

    תודה מאיה
    www.mayagalor.com

    השבמחק
  7. הפוסט באמת נגמר באמצע, עושה תאבון לעוד. לא הבנתי בדיוק מה זה אומר רעב בפה ובגרון. אשמח למאמר המשך. בתודה

    השבמחק
  8. מאמר ללא תכלית. התחיל טוב ומעניין ונגמר ב....... "רוצים לדעת עוד, תקנו את הספר שלי"
    אז בבקשה ממך בפעם הבאה תרשמי שמדובר במאמר שיווקי
    דרך אגב, לדעתי אם היית מסיימת את הרעיון, קרוב לודאי שהייתי רוכשת את הספר שלך. ענת

    השבמחק
  9. תודה לכולכם על הערות/הארות
    ענת יקרה,עדיין לא הוצאתי ספר כך שאני לא יכולה להפנות אותך לשם לראות פרטים נוספים. בטוח שיצא בעתיד ואז אשמח להפנות אתכם.
    לגבי תחושת הרעב - קשה להסביר מה זה רעב בגרון - מנסיון צריך להרגיש, אבל זה מגיע רק אחרי זמן מסויים בו מאמצים תזונה נכונה.
    מבחינתי המאמר בא להביא למודעות את מנגנון הרעב והשובע. אנחנו מתייחסים לזה כמובן מאליו, וחושבים שהרעב שאנו מרגישים הוא רעב אמיתי, אבל זה לא תמיד כך. אני נזקקתי ל-7 ימי הרצאות מלאים, מהבוקר עד הערב, כדי ללמוד מהי באמת התזונה הנכונה, ולתזונה מאוד מיוחדת במשך 7 ימים כדי להרגיש את הרעב בגרון, ולכן קשה להביא את כל החומר כאן בפוסט אחד, אבל לבעלי הסבלנות - זהו המאמר הראשון וכמובן יהיו עוד בנושא. מי שכבר עוקב אחרי מכיר את החומרים שלי ויכול למצוא כאן בבלוג עוד המלצות לתזונה נכונה.

    מיכאלה יקרה - כאשר מגיעים לארוחה הבאה לא כל כך רעבים, ניתן לדלג על הארוחה, אבל לקחת בחשבון שכנראה אכלנו יותר מדי בארוחה הקודמת, ובפעם הבאה לאכול פחות.

    מאיה יקרה - לא כל כך ניתן להבדיל בין רעב בגלל נפח, או קלוריות או התמכרות. מה שכן אפשר זה לזהות את תחושות הרעב שלנו - האם יש לנו כאבי ראש? התכווצויות בבטן? זה אומר שיש לנו ירידות סוכר. אכילה נכונה שמכילה הרבה ערך תזוננתי מביאה לאיזון.
    כאמור - יהיו עוד פוסטים בהמשך.
    המון בריאות
    איילת

    השבמחק
  10. זה כ"כ נכון - עצם המעבר לתזונה נכונה ובריאה יותר משנה את המודעות שלנו לתחושת הרעב. שמתי לב שפשוט כבר לא מתחשק לאכול מאפים שמנים, דברים מאוד מתוקים ומשקאות מוגזים.. ולגבי הכמויות- זה באמת ניסוי וטעייה- בגדול אנחנו לרוב נוטים לשים הרבה יותר על הצלחת ממה שצריך, או אלו שעושות דיאטה אוכלות מעט מדיי ולכן נשברות בסוף ומנשנשות. הנשנושים התמידיים באם למלא איזשהו ריק רגשי או תזונתי, אם המצברים האלה מלאים אין צורך לנשנש בד"כ.

    השבמחק
  11. שלום איילת וברוכה החוזרת,

    אין לי מושג מה זה רעב בפה או בגרון.

    את יכולה להסביר יותר?

    צביה רן
    zviaran@heal-la.co.il

    השבמחק
  12. שלום,

    גיליתי היום את הבלוג שלך ואתחיל לעיין בו מידי פעם,
    תזונה זה חשוב לכולם,
    ומכיוון שאני מאוד רוצה להשיל מעט ממשקלי, קראתי את מאמרך,

    האם לדעתך יש לחסום את הפה לגמרי עד שנחוש רעב,
    ורק אז נאכל שוב? זה יעזור לנו לרדת במשקל?

    תודה
    יהודית כהן

    השבמחק
  13. העניין של רעב רגשי והתמכרות לאוכל נידון היום בכל במה על נושא תזונה. האם יש תשובה לתזונאים או שרק אצל פסיכולוגים נוכל לקבל אותה?
    כלומר: אני עולה במשקל, כבר מבינה שאני אוכלת כדרך להתעלם מרגשות, ו- מה עכשיו?
    עקבתי אחרי החומרים שלך, והסיבה שלא נרשמתי לקורס שלך, הייתה שלא מצאתי בתוכו את התכנים הרגשיים שאני סבורה שהם אלו שמפילים אותי לתוך מלכודת אכילת מיותר מזיק ומשמין.

    השבמחק
  14. קראתי הרבה מילים, מעט מאוד תוכן ושום דבר המצדיק שליחת מיילים והפניית הממוענים לבלוג המביע את "החויות מהנסיעה החשובה".

    השבמחק
  15. אלין יקרה, את צודקת מאוד. ברגע שהתזונה הופכת לנכונה, הכמויות מתאזנות לבד ולא מרגישים יותר בצורך לנשנש.

    צביה יקרה, קשה להסביר מהי התחושה בגרון - מין אי נוחות כזו.התחושה הינה בפה ובגרון ומשפרת את טעמו של האוכל.

    יהודית יקרה, חייבים להתייחס למנגנון הרעב והשובע. אם לא רעבים - אין לאכול.
    העניין הוא כאשר אוכלים חייבים לאכול נכון ולתת לגוף את כל מה שהוא צריך - חלבונים נכונים, פחמימות מלאות, שומנים נכונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

    אנונימית יקרה - אכילה רגשית היא אינה התחום שבו אני עוסקת ואם את מרגישה שזה מה שאת צריכה לחזק, אני ממליצה בחום לטפל בכך. יש המון אפשרויות לטפל בכך - אם בתוכניות קבוצתיות או טיפולים אישיים. אצלי תמצאי תכנים לשלב אחרי האכילה הרגשית, כאשר רוצים לדעת במה בדיוק לבחור ומה לאכול נכון.

    אבי יקר, חבל שלא מצאת ערך במילים הכתובות, אבל בכל מקרה, תמיד ובכל רגע נתון ניתן להפסיק ולקבל את המיילים.

    השבמחק
  16. הכותרת שלך-"אז כמה צריך לאכול?"
    לא התייחסת לזה בכלל-אז כמה באמת??

    השבמחק
  17. אנונימי יקר - אז כמה צריך לאכול? בדיוק מו שכתבתי במאמר - לשים לב שהארוחה תחזיק אותך עד לארוחה הבאה. אם הגעת לארוחה הבאה רעב מדי, סימן שלא אכלת מספיק בארוחה הקודמת. אם הגעת לארוחה הבאה שבע - סימן שאכלת יותר מדי בארוחה הקודמת.

    השבמחק
  18. ידוע לי שאכילת יתר מזיקה מאוד (השמנה, כאבי ראש, חולשה).
    אשמח לקרוא יותר על הנזק מאכילת יתר.

    השבמחק
  19. היי איילת
    התחלתי לשנות את התזונה שלי לאחר שהתוודעתי לחומר שלך. אני ממש מרותקת ומשנה לאט את ההרגלים לכל המשפחה. תודה על המידע ואני מחכה בקוצר רוח לדצמבר ליום ההרצאות שלך. למה אין יותר מוקדם?
    סיגל שבו

    השבמחק
  20. סיגל יקרה, תודה. יש משהו מיוחד, הפתעה, הרבה לפני דצמבר. בקרוב מאוד הפרטים. אני מתאגשת ואספר לכולם בקרוב.
    איילת

    השבמחק
  21. שמעתי גרסה שגודל/הכמות של הארוחה צריכה להיות בערך כמו הגודל של הכף היד הסגורה=בגודל האגרוף-זה אמיתי?

    השבמחק
  22. שלום,

    אשמח לקבל פרטים על ההרצאות שלך, וגם איפה ההרצאה בדצמבר?
    תודה מראש

    השבמחק
  23. הי איילת,
    אכן חידוש מרענן עבורי.בעקבות הפוסט הנ"ל, לא ברור לי מה הדין לגבי אכילת ארוחות קטנות במרווחים של מס' שעות מצומצם ביניהן?

    השבמחק
  24. ברוכה השבה....הפוסט הזה הותיר אותי רעבה...לעוד.
    יש לי שאלה: לפי מה שאת מציינת - אם הבנתי נכון - אותה ארוחת בוקר מתאימה לכולם. האומנם?

    השבמחק
  25. שלום,
    תודה רבה על המידע המועיל והחשוב,
    אשמח מאוד אם באמת תוציאי ספר...:)
    האם את יכולה במאמרים הבאים לפרט יותר על רצון עז לסוכר ומה יכול להיות תחליף או פתרון?
    תודה רבה
    יעל

    השבמחק
  26. אני שואלת שוב, משום מה שאלתי נמחקה, מה את ממליצה לאכול לארוחת בוקר
    ?
    ריקי

    השבמחק
  27. איילת, יש לי שאלה. ציינת שצריך לאכול 3 ארוחות. למה חלק גדול מהמוחים מדברים על 4 עד 6 ארחות ביום. מה ההבדל בין 2 השיטות? האם רק ספורטאים צריכים לאכול יותר מ3 ארוחות?

    השבמחק
  28. איילת, יש לי שאלה. ציינת שצריך לאכול 3 ארוחות. למה חלק גדול מהמוחים מדברים על 4 עד 6 ארחות ביום. מה ההבדל בין 2 השיטות? האם רק ספורטאים צריכים לאכול יותר מ3 ארוחות?

    השבמחק
  29. איילת יש לי שאלה היום אכלתי רק חטיף אנרגיה לבוקר לא אכלתי צהריים ולא ערב בסוף נשברתי ואכלתי לילה [לחם מיונז , עגבניה,מלפפון וגבינה צהובה ] האם זה מספיק?

    השבמחק
  30. יא זונה מטומטמת משתרללת

    השבמחק