יום שלישי, 10 בינואר 2012

טו-בשבט - הנבטה

כשחשבתי מה אני יכולה לתת לכם לכבוד ט"ו בשבט, היה לי ברור מאליו שאלו לא יהיו פירות יבשים. ט"ו בשבט הוא הרבה מעבר.

פעם שמעתי פנינה מאדם מאוד יקר שבה אמר:
"מזון = מן החי
מה שלא מהחי זה לא מזון, זה תוספות..."

גם הבן שלי מרגיש כך. רובנו מרגישים כך. מבחינת רבים מזון מהצומח אינו ממש מזון.
אני לא רוצה להכנס עכשיו ליתרונות ולחסרונות של המזון מהחי, אני יודעת שזהו נושא מורכב. היום אני מעוניינת להתמקד בצומח. ט"ו בשבט.

אחד מהמרכיבים העיקריים בתזונה היומית צריך להיות מזון מהצומח. 90-80% מהתזונה היומית אמורה להגיע מהצומח. מזון מהצומח הוא המקור העיקרי, ולפעמים אפילו היחידי לקבלת רכיבי מזון רבים. רק מהצומח נקבל פחמימות, מהצומח יגיעו אלינו כל המינרלים ורוב הויטמינים באיכות גבוהה מאוד.
תזונה יומית דלה במזון מהצומח גורמת בהכרח לחוסרים, שבמידה ולא ימולאו, בהכרח תגיע מחלה.
מה שקורה היום, שהיחס בין צריכת מזון מהצומח למזון מהחי התהפך. התזונה המערבית מבוססת ברובה על מזון מהחי.
תפריט יומי טיפוסי יראה כך:

חלב או שוקו בבוקר יחד עם קורנפלקס,
סנדוויץ עם גבינה בארוחת עשר,
לארוחת צהרים תמיד בשר/עוף יחד עם אורז או תפ"א או פסטה 
ובערב ביצה + גבינה ובמקרה הטוב סלט (שמורכב בד"כ ממלפפון, עגבניה ופלפל).

אחוז גבוה מאוד של התזונה היומית מגיע מהחי, כמעט ולא אוכלים פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. והגוף מגיב לחוסרים שנוצרים - נוצרת מחלה!
מאחר והתזונה כל כך חסרה, מתחילים להתפלא על כך שאחוז גבוה מהאוכלוסיה סובל מחוסר ויטמין D או חוסר סידן למשל ומתחילים לתת תוספי מזון לכולם - להשלים חוסרים.
אנשים אוהבים לקחת כדורי ויטמינים ומינרלים אבל שכחנו לבדוק מה המקור לחוסר, שכחנו לבדוק איך הבסיס התזונתי, שכחנו לבדוק האם הגוף אכן מקבל את כל מה שהוא צריך לקבל ושכחנו לבדוק אם הגוף מקבל דברים שהוא לא צריך. קל לתת תוסף, קל לבלוע כדור אבל צריך לזכור ששום כדור לא יעזור אם הבסיס התזונתי אינו נכון.

עולם הצומח הוא עולם מדהים וטעים מאוד. יש שפע ומגוון עצום והשילוב שלהם בתזונה היומית חייב להיכנס למודעות. אפשר להיות מאוד יצירתיים ולהכין מטעמים מהצומח. כבר שמעתי מאמא שפיתחה ארטיק מאבוקדו רק כדי להכניס אבוקדו לתזונה של בנה הצעיר.

היום, הכנתי לכם שני סרטונים איך אפשר באמת לשדרג את התזונה שלנו בעזרת מזון מהצומח ומה יותר מתאים לכבוד ט"ו בשבט מאשר לדבר על הנבטה. בנוסף, מה דעתכם להכין סושי בריא וטעים?

הנה, הסתכלו:
על הנבטה והכנת סושי (המתכון מופיע בהמשך)


ועכשיו לסושי:



סושי - המתכון

1 כוס אורז מלא
2 כוסות מים
1 כף מירין
1 כף חומץ אורז
דפי אצת נורי
ממרח וואסאבי
חופן נבטים (מאש, עדשים)
בצל ירוק
רצועות פלפל אדום
רצועות גזר
(רצועות ירקות נוספים) לפי הטעם

אופן ההכנה
  1. להכניס לסיר אורז ומים. לכסות, להביא לרתיחה, להנמיך את האש ולבשל עד לריכוך האורז (בערך 40 דקות)
  2. להוסיף את המירין והחומץ ולערבב.
  3. להעביר לקערה ולחכות שיתקרר.
  4. לפרוס את האצה על משטח העבודה. בעזרת ידים רטובות להניח את האורז הדביק על האצה. להשאיר את השוליים העליוניים נקיים ללא אורז.
  5. בחלק התחתון למרוח פס עדין של וואסאבי (חריף!)
  6. להניח פס של נבטים ועליהם רצועות ירקות.
  7. לגלגל את האצה עם הירקות. לסגירה, להרטיב מעט את שולי האצה להדבקה.
כמו תמיד, חשוב לי לשמוע אתכם. אתם מוזמנים להגיב ולכתוב לי כאן למטה, לשאול שאלות, ולהיות מעורבים .

ממני, חג ט"ו בשבט שמח,
המון בריאות
איילת

2 תגובות:

  1. תודה רבה על הסרטון! מזמן רציתי להנביט וזה נראה לי מסובך. ההדגמה שלך נראית פשוטה וחשובה... מקווה לנסות בקרוב!

    השבמחק
  2. היי איילת, שמי קרן , אני בת 18 ונאבקת כבר כמעט ארבע שנים בהפרעות אכילה .
    בשנה האחרונה מצבי השתפר בהרבה וה׳אובססיה׳ שלי מהימנעות לאוכל עשתה מהפך והפכה לרצון לעבור לאורח חיים בריא . הבלוג שלך העשיר נורא את הידע שלי בנושא וגרם לי ׳לפחד׳ פחות מאוכל שנראה לי ׳משמין׳ ושינה לגמרי את כל הפרספקטיבה שלי על ספירת קלוריות .
    קראתי הרבה על כך שתזונה נכונה היא נכונה יותר מספירת קלוריות אבל בשום מקום לא נכתבה הסיבה בצורה כל כך מובנת .
    אז מה שבעצם רציתי לומר זה תודה רבה, עזרת לי לעשות עוד צעד לעבר אורח חיים בריא יותר :)

    השבמחק