יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

השילוב המנצח - מה אוכלים לפני הצום?

כמה תובנות לפני צום יום כיפור:

הארוחה המפסקת צריכה לתת לנו ערך תזונתי מאוד גבוה, שמתפרק לאט בגוף ועקב כך נותן תחושת שובע לאורך זמן.

איכשהו יצא שלפני כמה שנים, הגעתי לאיזושהי נוסחה מדהימה- מה לאכול לפני הצום.

כל שנה מאז אני מכינה את אותו מאכל (שהוא גם טעים בטרוף...) וזה מחזיק אותי בצורה מדהימה לאורך כל הצום. אמא שלי אפילו מגיעה כל שנה לקחת סיר עם אוכל.

לפני מספר שנים, במהלך אחד משעורי התזונה שלי, סיפרתי למורה מה אני מכינה והיא טענה שזה שילוב מנצח.

זיכרו, ירקות, מרקים - מתעכלים ונספגים מאוד מהר. בד"כ אני מאוד בעד שילוב ירקות ומרקים בתזונה, הם חובה כחלק מהתזונה היומיומית מכיוון יש להם ערך תזונתי גבוהה מאוד, אבל ביום כיפור, בגלל העיכול המהיר שלהם, חבל לטעמי "לבזבז" את המקום בבטן עליהם.

אז ככה: השילוב המנצח הוא מג'דרה (מאורז מלא עם עדשים) עם כנפיים ובטטות בתנור.

המג'דרה והכנפיים נותנים חלבון איכותי, ויטמינים, מינרלים ופחמימה שמתפרקת לאט בגוף.

הבטטות נותנות פחמימה איכותית וויטמינים.

לעבודה..

מג'דרה עם כנפיים

1 בצל גדול קצוץ
2 כוסות אורז עגול מלא (או בסמטי מלא)
1 כוס עדשים ירוקים (הכי טוב אם יהיו מונבטים. אם לא יש להשרות למשך שעתיים במים רגילים)
1 כפית כמון
1 כפית זרעי כוסברה טחונים
מלח
פלפל
3 כפות שמן זית
בערך 1 ק"ג כנפי עוף מנוקות
מעט רוטב סויה


אופן ההכנה
לטגן את הבצל עד להזהבה (אני מעדיפה את שיטת הטיגון ההפוך, טיגון עם מים שבסופו מוסיפים את השמן - ארחיב פעם אחרת. מי שלא מכיר, יטגן רגיל על אש לא גבוהה כדי שהשמן לא יעלה עשן)
להוסיף את האורז, העדשים, התבלינים ולערבב.
להוסיף 1/2 5 כוסות מים.
להביא לרתיחה, לכסות, להנמיך לאש קטנה ולבשל בערף 40 דקות עד שהאורז מוכן.
להעביר את האורז לסיר שניתן להכניסו לתנור (אפשר פיירקס עם מכסה)
להניח מעל האורז את הכנפיים, למרוח מעט רוטב סויה על הכנפיים.
לכסות ולהכניס לתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות.
לבשל בתנור בערך 1/2 שעה כשהכלי מכוסה
להוציא את המכסה ולבשל עד שהכנפיים מקבלות צבע (עוד 20 -15 דקות בערך ).


בטטות אפויות
לחתוך בטטות לפרוסות עגולות ולהניח בשכבה אחת על תבנית תנור המכוסה בנייר אפייה.
למרוח במעט שמן זית. לאפות בתנור שחומם ל- 180 מעלות עד שהבטטות מקבלות צבע.

גמר חתימה טובה
וצום קל
איילת

נ.ב. הארוחה המפסקת היא בערך בשעה 5. לכן אני ממליצה באותו בוקר לאכול דייסת שיבולת שועל מועשרת בטחינה גולמית, בצהרים מרק עמוס בירקות (כאן אני כן ממליצה על מרק, הוא יתן את המינרלים החשובים ועד הארוחה המפסקת נהיה שוב רעבים כי הוא מתעכל מהר) ורק אח"כ ארוחה מפסקת.

בנוסף, אשמח לשמוע אתכם ולקבל את התגובות שלכם כאן למטה

19 תגובות:

  1. איילת, כמעט שנה עברה מאז שהגעתי לבלוג שלך ולדרך שאת מציעה ומלמדת ואף לסמינר. שער הכניסה היה המתכון המעולה הזה שהשביע את בני המשפחה הצמים והיה טעים להפליא. אצלינו מעדיפים כרעיים על פני הכנפיים, וגם כך יצא תבשיל נהדר. לא התאפקנו עד יום כיפור הבא, ובחורף נהנינו לא פעם מהתבשיל הזה בקדירה. תודה רבה.

    השבמחק
  2. היי איילת המרשם נראה לי טעים בלי קשר ליום כיפור. הולכת לנסות אותו. תודה וגמר חתימה טובה

    השבמחק
  3. הי איילת,
    כל הכבוד על הטיפים והכתבות שאת מפרסמת. מקדמת את התזונה הבריאה בארץ.
    שמתי לינק באתר שלנו לטיפ שלך
    www.gal-holistic.022.co.il

    השבמחק
  4. איילת שלום,
    כנפיים תמיד נתפשות בעיני כחלק של העוף שאני לא מכניסה הביתה, המון שומן ומעט בשר. למה דווקא להשתמש בו?

    השבמחק
  5. מי כמוך איילת!

    מרגיש טעים...תודה.
    הדפסתי, כדי לעבור על התפריט יחד עם גל אשתי.

    יש לך שנה טובה מלאה ב"יש"
    וגמר חתימה טובה!

    עופר מלמד
    www.ofermelamed.co.il

    השבמחק
  6. ממממ... עושה חשק להכין ממש עכשיו :)
    תודה איילת!

    השבמחק
  7. שלום לך איילת
    שמחתי לקבל את המתכון. אני כבר מתכוונת לבשל אותו.
    עוד לפני שהכנתי, כבר מרגישה את הטעמים בפה...
    תודה וגמר חתימה טובה
    נעמי איילון

    השבמחק
  8. הכנתי לבתי שצמה. בדרך כלל לא אוהבים כאן אורז מלא אבל השריתי כמה שעות גם את העדשים וגם את האורז ויצא נהדר. הבשר והמג'דרה ממש יצאו טעימים.
    תודה

    השבמחק
  9. תודה איילת המתכון היה ניפלא זכיתי לתישבוחות אגב
    הוספתי גם מעט קינמון אגב אני ממליצה להחליף את
    הכנפיים בכרעיים פחות שומן
    תודה ושנה טובה

    השבמחק
  10. שלום אילת,
    האם יש לך תחליף לכנפי העוף לצמחונים שלא אוכלים גם דגים?
    תודה

    השבמחק
  11. רחלי יקרה,
    אמנם לא ניסיתי אבל לדעתי אין שום בעייה להשתמש בטופו, או בטמפה. השרי קוביות טופו ברוטב סויה ומעט שמן זית למשך שעה ואח"כ הוסיפי אותן לאורז, יחד עם רוטב מההשרייה. הטעם יהיה שונה, אבל נראה לי שזה יהיה עדיין טעים.
    למרות שהאורז יחד עם העדשים נותנים חלבון מלא, חשוב לי לפני הצום לאכול יותר חלבון.
    צום קל!
    איילת

    השבמחק
  12. איילת שלום ,
    "עוקבת " אחרייך כבר שנתיים ומוצאת את דרכך מועילה, תורמת ומעניינת , ברשותך חלקתי את הטיפ והבלוג שלך עם לקוחותי , מצאתי ערך רב בבלוג זה וחשבתי לעצמי שיהיה טוב לחלוק אותו עם עוד אנשים
    שתהייה שנה טובה , גמר חתימה טובה וצום קל
    שלומית

    השבמחק
  13. שלומית יקרה,
    תודה רבה. מעריכה ומוקירה אותך על המילים החמות.
    את מוזמנת בשמחה לשתף.
    שנה טובה
    איילת נ.ב. ראיתי את האתר שלכם ואין לי ספק שאגיע בקרוב לבקר אתכם שם בקפה. נראה מדהים.

    השבמחק
  14. אין, אין, אין עליך. זהו תפריט מנצח! זוהי השנה השנייה שאני אוכל את התפריט הזה לפני הצום ואני רוצה לומר לך איילת, זהו תפריט מנצח! אין עליך!
    קודם כל זהו תפריט פשוט להכנה ואני שאינני מיומן בעבודות המטבח הכנתי הכול בשעתיים וקצת וזה נהדר.
    דבר שני, זה יצא טעים וגם קבלתי מחמאות שזה היה, איך אומרים, extraordinaire (בצרפתית).
    דבר שלישי, זה היה משביע.
    תודה, תודה, תודה

    השבמחק
  15. כל שנה אני עושה בדיוק את בתפריט הזה וזה עובד לי ולמשפחה מעולה , מעבר לזה שזה טעייייים !!!!

    השבמחק