יום ראשון, 6 בנובמבר 2011

הזהרו ממאכל טבעוני/צמחוני


תקשיבו לי רגע - עצם המילה "אוכל טבעוני" לא עושה את האוכל לבריא.
לפעמים אני מרגישה שאני רוצה לצעוק את זה, כדי שישמעו וסביר להניח שאתם תרגישו את הכעס שלי מבין השורות (לא עליכם, אל תדאגו :))

אני לא אומרת לא להיות טבעוני או צמחוני, בכלל לא, אני רוצה להגיד משהו אחר.

היום נתקלתי בפייסבוק בתמונות שנקראות "דברים שטבעונים אוכלים" ויש שם מגוון של תמונות של מאכלים שלמראית עין נראים ממש ממש טוב.
ואז, כשאנחנו רואים עוגה כזו, או עוגיות, או מאפים שכתוב עליהם "עוגיות טבעוניות ונימוחות" ישר מתקבל הרושם שאם זה טבעוני זה חייב להיות בריא.
אז לא. זה לא כך וחשוב לי שתבינו על מנת שתוכלו לעשות את הבחירות שלכם בצורה מושכלת.
אוכל בריא הוא אוכל שנותן ערך תזונתי גבוה לגוף עם מינימום רעלנים. טבעוני או צמחוני לא בהכרח עונים על ההגדרה הזו של אוכל בריא.
וזה יכול להיות מאוד מסוכן.
אצל צמחונים רבים אני רואה שימוש רחב בלחם ובגבינות. זה הבסיס לתזונה שלהם ועם בסיס כזה הם לא מקבלים את הערך הנכון לגוף.
אצל טבעונים זה הרבה יותר גרוע כי הם מחפשים תחליפים למוצרים מהחי וזה אומר הרבה פעמים שימוש נרחב באוכל מתועש וסינתטי. הנה דוגמה: אחד המתכונים שנתקלתי בו הוא:

עוגיות ריבה טבעוניות נימוחות (אל תעשו את העוגיות האלו - הן מזיקות ביותר!!)

לבצק:
1/4 2 כוסות קמח מנופה (315 גרם)
קורט מלח
1/4 כפית אבקת אפייה
1/2 כוס סוכר (100 גרם)
1 שקית סוכר וניל (10גרם)
200 גרם מחמאה רכה חתוכה לקוביות
3 כפות מים או שמנת צמחית או רסק תפוחים (45 גרם)

למלית:
1 כוס ריבה אדומה

לבזיקה:
1/2 כוס אבקת סוכר

זהו מתכון שרחוק מלהיות בריא. הוא עושה נזק גדול מאוד וחמור הרבה יותר מהגרסה הלא טבעונית שלו, ולמה?
קודם כל השימוש במחמאה - שזה בסה"כ מרגרינה שעושה נזק אדיר לגוף. גם חמאה אינה בריאה, אבל אם כבר משתמשים, היא עדיפה על פני המרגרינה (או המחמאה שזה בסה"כ מרגרינה בטעם חמאה), היא טבעית. אמנם יש בה הרבה כולסטרול ושומן רווי אבל הגוף יודע להתמודד איתה. המרגרינה היא כמו נפט, פלסטיק, היא סינתטית, חומר שהגוף לא יודע מה לעשות איתו ושוקעת בעורקים ובכלי הדם ויוצרת נזק אדיר שיכול להתבטא במגוון צורות, החל מהתקררויות תכופות עד לבעיות לב וסרטן.
דבר שני יש במתכון הזה המון המון סוכר פשוט - גם הקמח הלבן, סוכר, אבקת סוכר, סוכר וניל, ריבה, רסק תפוחים - הכל סוכר.
שמנת צמחית - אחת ההמצאות המזיקות ביותר שקיימות. בדיוק כמו המרגרינה - שמנת עשוייה בד"כ מחלב, כך שאם היא צמחית זה אומר שהיא מיוצרת מכימיקלים שיש להם טעם ומרקם של שמנת. נזק אדיר לגוף. בדיוק כמו החמאה והמרגרינה, גם שמנת היא לא מוצר בריא במיוחד, אבל אם כבר משתמשים בשמנת עדיפה השמנת האמיתית ולא הזיוף.

מתכון כזה מכיל רק מרכיבים שעושים נזק אשר גורמים לעלייה מהירה ברמות הסוכר, גורמים לסתימת עורקים, יוצרים מוטציה ונזק ב- DNA שלנו, ממלאים את התאים ברעלנים וכל זה כמובן בהכרח מביא למחלה.

אז נשאלת השאלה - מה עושים?
אל תבינו אותי לא נכון - אני לא אומרת שאסור להיות צמחוני או טבעוני, ושזה לא בריא. להפך. זה יכול להיות בריא מאוד, רק צריך לעשות את זה בחוכמה. אין צורך לוותר על מתוק ועל עוגות ועוגיות, אלא להכין אותן בצורה נכונה. להשתמש ברכיבים טבעיים ובריאים, באגוזים/שקדים/זרעים, בחמאות אגוזים, בטחינה, בקטניות, במחיות טבעיות של פירות טריים, בקמח מלא ובריא וכו'.
התמונה המצורפת כאן למעלה היא מהכנס האחרון שהשתתפתי בו בארה"ב שם אכלנו רק אוכל טבעוני, אבל בריא ביותר, מלא ערך תזונתי וכל כך טעים! הכנס היה בדיוק יום לפני יום העצמאות שלהם שם בארה"ב ולכן הם הכינו לנו עוגה מיוחדת ליום העצמאות. הנה היא עוגת הבננות המהממת שהכינו לנו - טבעונית לגמרי - אבל בריאה. היא היתה כל כך טעימה שלא יכולתי לעמוד בפניה ואכלתי מספר פרוסות שמנות כאלו...הקרם היה עשוי מאגוזי מקדמיה, והיא היתה ממותקת ע"י תמרים - ואו, כל כך טעים.



לסיכום - שלא יעבדו עליכם...אל תטעו לחשוב שמתכון או מאכל שמתהדר בכותרת "טבעוני" הוא בריא. גם לא "צמחוני". בדקו אתם את הרכיבים והחליטו אם הוא ראוי שיכנס לגופכם.

המון בריאות
איילת

נ.ב. ספרו לי כאן למטה מה אתם חושבים?

31 תגובות:

  1. מסכימה איתך. אני אישית צמחונית מטעמי מצפון. לחברות טבעוניות שלי ראיתי בבדיקות הדם- ברזל נמוך, ושאר הערכים הקשורים בכך, רמות שמונים גבוהות, רמות סוכר גבוהות, וסך חלבון נמוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. החברות שלך לא מטפלות בעצמם טו ועדיין יחיו אחרייך. טבעוני וצמחוני היא בחירה.נבונה.אוכל טרי בריא. אני לא מסכימה איתך .עוגות הם לא בריאות בגדול. אם הם רעות מאוד או רעות פחות ...זה לא משנה בכלל.מותר להנות מאוכל שהוא לא בריא במינון סביר. מרגרינה וחמאה ..הם רעות באותה מידה פלוס מינוס וזה תלוי כמה עוגה אכלת בסופו של דבר.

      מחק
  2. אני מסכימה איתך בהחלט .וכמות החמאה 200 מוגזם .אני אופה מקמח שמן קנולה ומיים .עם מלוי לרולדה אגוזים צמוקים ותמרים מגולענים שום סוכר

    השבמחק
  3. כל כך נכון!! אני גרה באמריקה, ופה כל אחד שאומר שהוא טבעוני... מרגיש כאילו הוא בן אדם בריא. כל כך רחוק מלהיות אמיתי! במיוחד פה באמריקה עם כל הג'אנק פוד. אני רואה אנשים שטוענים שהם טבעונים (וחושבים שהם בריאים), מגיעים בבוקר לעבודה עם דונאטס או קאפקייק... פשוט עצוב...

    השבמחק
    תשובות
    1. לא בריא חלבון מהחי.בשר זה רצח לגוף.חלב ומוצריו זה אסון. עוגות לא בריאות תמיד - ותלוי כמה אכלת..את כל העוגה או פרוסה.

      מחק
  4. מסכימב מאוד.
    אין לי בעיה עם המתכון כשלעצמו מלבד המרגרינה שמזה שנים אני כבר לא נוגעת בה,
    אבל שלא יטעו,זה מתכון רגיל ואפילו עתיר קלוריות מאוד מאוד.

    השבמחק
  5. מסכימה מאד.
    המתכון הזה הוא רעל טהור, מתכון בטוח לסוכרת ובעיות לב.

    השבמחק
  6. את מחזקת את העובדה שלפני שמכניסים מזון לפה, צריך לבדוק מה הרכיבים שממנו הכינו אותו. גם אם כתוב בריא, או טבעי. פשוט לקרוא את האותיות הקטנות ולהכין בבית מאכלים ממוצרים בריאים. להמעיט קניה של מאכלים מעובדים. לבריאות!

    השבמחק
  7. fכל כך נכון, בייחוד ההתייחסות לפלסטיקים למיניהם...

    השבמחק
  8. רסק תפוחים = סוכר?
    למה?
    רסק תפוחים = פירות טבעיים מבושלים ומרוסקים. זה תחליף מצוין לסוכר ולשמן.
    אשמח לתשובתך

    השבמחק
  9. יפה שהבאת את הדוג' הנ"ל. הגיע הזמן שאנשים יהיו ביקורתיים יותר ויבדקו מה הם מכניסים לפיהם. הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן ולהסביר לאנשים על מה להסתכל:
    מתכונים כאלו הן תוצאת הבורות החוגגת: שם המתכון לא היה "עוגיות בריאות" ,אלא, "עוגיות טבעוניות", מן הסתם הכותב טעה לחשוב כי המינוח טבעוני מיוחס למשהו שאינו מהטבע, דהיינו פרווה, אבל..
    טבעוני הוא מי שניזון מהטבע, ולא מהחי(ביצים, חלב, בשר..)הטבעונים האמיתיים מקפידים הקפדה יתרה לשמור על הויטמינים. כך נוהגים לאכול חי, מלא, לא מעובד, כשמקסימום מאדים אותו קלות או מייבשים במכשיר מיוחד.
    צמחוני הוא מי שאינו אוכל מהחי, אך, לא קפדן כמו הטבעוני.
    חשוב להזכיר שכל "חטיפי האנרגיה" הקנויים, הקורנפלקסים ושאר המאכלים המתיימרים להוות פצצות ויטמינים המאכל האידיאלי לילדים, הינם, פצצות חומרים משמרים, מיקס סוכרים וקלוריות מיותרות וצבעי מאכל.
    איילת, כל הכבוד. אקווה שתמשיכי להדגים כיצד לא ליפול לכל מלכודות שהורסות את הבריאות.

    השבמחק
  10. גילת,
    גם פירות נחשבים כסוכרים. וזה בהנחה שמדובר ברסק תפוחים ללא תוספת סוכר..

    השבמחק
  11. מסכימה, אבל למה לכעוס? לא חבל על הבריאות? :) אני מוצאת את עצמי מאותגרת דווקא מול המתוקים הבריאים באמת, דוגמת העוגה המופלאה מאמריקה... אתמול נתקלתי ועיינתי בספר "פשוט בריא" של פיליס גלזר, כולו בריאות באמת, אבל מבוסס ועתיר פחמימות מדגנים. אני מנסה להפחית סוכרים ממכרים.

    השבמחק
  12. מכבסת המילים עובדת גם במזון. צריך לא רק לקרוא אלא גם להבין מה אנחנו מכניסים לפה. פעם עבדו עלינו עם כולסטרול וציינו במפורש שלמוצר יש אפס כלוסטרול, גם שאין בו כלוסטרול בכלל; עבדנו עלינו בעיניים עם פרמידת המזון וגם מכרו לנו שקמח מחיטה מלאה יותר טוב, והוסיפו כי סוכר חום יותר טוב מסוכר לבן ואני בטוח שיש לך עוד הרבה מה לכתוב.

    השבמחק
  13. לא הבנתי. טבעוניים לא אמורים לאכול רק דברים מהטבע? ובכלל, מה ההבדל בין צמחוני לטבעוני? מה שבטוח שהעוגויות האלה לא בריאות. לא משנה תחת איזה קטגוריה הם מסתתרות.

    השבמחק
  14. קודם כל למה אין צורך לכעוס (כבר אמר מישהו, לכעוס זה להעניש את עצמך על מעשים של הזולת).
    טבעונות / צמחונות / קרניבורים זה עניין להגדרות.
    אצלי מקובל שטבעונות זה לאכול אוכל טבעי, אז בוודאי שעוגיות נימוחות לא יכולות להיות מזון טבעוני. וזה עוד לפני שרואים את המרכבים (סוכר מחמאה...).
    להבנתי טבעוני / צמחוני לא יכול להיות תמים. מדובר בדרך חיים שאינה נהוגה ע"י הרוב. ואם משהו בחר בדרך זו, חזקה עלי שזה מתוך בחירה מודעת. ויש להם ידע כלשהו לגבי מזונות.

    השבמחק
  15. צודקת, אני מאוד משתדלת להימנע מהמרכיבים הנ"ל. אבל אני חייבת לציין שמאז שאני נמנעת, אפילו העוגיות שאני מכינה פעם ב...הופכות ל"עוגיות זהב" פשוט מרכיבים יקרים בטירוף!!! בלי שום פרורציות! שמנת מאגוזי מקדמיה??? זה חתכת שמנת יקרה!!! ועוד לעוגה שלמה...הצילו!!! אז נכון שזה חוסך אח"כ מלהוציא על תרופות וכו' וכו'...אבל עדיין לא הופך את ההוצאות האלה לאפשריות לצערי....וכך יוצא שאני כמעט ולא אופה...וכן, זה חסר לכל המשפחה...:(

    השבמחק
  16. אילת יקרה, חשוב להמשיך להאיר ולעורר ולתת דוגמאות כאלה על מנת לפתוח לאנשים את הראיה ולהגביר מודעות. מבחינתי זה בדיוק כמו כל "חטיפי האנרגיה" שרבים לוקחים לדרך, ובטוחים שהם בריאים ודלי קלוריות כשלמעשה מדובר ב- "ממתק בתחפושת."
    יש בורות גדולה באוכלוסיה סביב נכון ולא נכון, בריא, "מרזה" וכיו"ב. לצערי גם לרופאים ולדיאטנית יש חלק בכך, שכן הם מתבססים על טבלאות ופירמידות מזון מיושנות ועוסקים בספירת קלוריות נטו. במקרה שהבאת בודאי היו ממליצות על תחליפי סוכר למיניהם, אשר כידוע הגוף מתייחס אליהם כאל סוכר נטו ונדרש להתמודד גם עם הכימיקלים.
    לפיכך, אני מחזקת את ידיך ומאמינה שמדובר כאן בשליחות אמיתית להרחבת תודעת הבריאות לכולנו.

    השבמחק
  17. איילת יקרה.
    אני שמחה שאת ממשיכה במלאכה הכל כך חשובה נומלמדת אותנו עוד ועוד.
    כל פעם עוד אדם מצטרף ועוד אחד ועוד אחד.
    אני באמת חושבת שזה חוסר ידע ענק.
    אני לא ידעתי המון שנים והרבה האנשים סביבחי לא ידעו .
    לדעתי מה שאת עושה הוא הכי נכון ללמד שוב ושוב על ידיי דוגמאות מה"שטח" .
    מקווה שאת לא באמת כועסת ,כי אז האינטלגנציה שלנו יורדת .... אנחנו צריכים אותך באינטלגנציה מלאה ,באנרגיות מלאות ותראי איזה שינוי ענק עשית אצל כל כך רבים בזמן כל כך קצר ,פשוט יש הרבה מליארדים של אנשים בעולם ואת רק ...במיליון הראשון.
    תמשיכי לעשות מה שאת עושה כל כך טוב.
    מחזיקה אצבעות ושמחה לכל בלוג ,מאמר ידע חדש שאת מפיצה.
    חיבוק חם טובה אופק

    השבמחק
  18. תודה על המידע,
    צריך לחזק את הצמחונים וטבעונים בידע כי זו הדרך הנכונה לאנושות

    השבמחק
  19. איילת,
    ניכר שהקוראים שלך מבינים על מה את מדברת, וכמובן שאת צודקת והלוואי שהקריאה שלך תצא ותגיע לבתי הספר שם מתחילה המודעות של אדם קטן להפוך לאדם חושב ובריא!
    אבל איך את יכולה לספר לנו על העוגה האמריקאית ולא לתת את המתכון שלה?!?
    באהבה נתי

    השבמחק
  20. טבעוני - עניין של הגדרה. לא כל הטבעונים הם טבעונים מסיבות בריאותיות. רבים מהם, ואני בתוכם, טבעונים מסיבות מוסריות. כלומר, אנחנו לא אוכלים כל דבר מן החי (בשר, דגים, בצים, מוצרי חלב ודבש), כדי לא לנצל בעלי-חיים. לכן העוגיות הנ"ל עונות להגדרה עוגיות טבעוניות, מבחינתי (אם כי אנסה להימנע מהן, כי אינן בריאות. אך מאחר שאין לי בעיה מוסרית אתן, יש סיכוי מסוים שאחטא בהן).
    אם קהל היעד של כותב/ת המתכון הוא טבעונים אידאולוגיים, הן כאן כל הטעיה.

    השבמחק
  21. הנה האלבום שכותבת הבלוג מדברת עליו:
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1691839744813.92163.1502362605&l=28f4427e69&type=1%D7%90%D7%A0%D7%99

    שימו לב שבעלת האלבום היא בת 16 חמודה שלפי היכרות הפייסבוק שלי איתה היא טבעונית אידיאולוגית לחלוטין, שעזרה לי להפוך לטבעונית ולהרבה אחרים. שימו לב גם לתיאור האלבום שכתבה אותה נערה, וממנו בחרה כותבת הבלוג להתעלם לחלוטין:
    " משתדלת לצלם תמונות ולהוסיף מתכונים לפה כשיוצא לי. אם מתכון נכנס לפה סימן שהוא באמת באמת מצוין.האלבום הזה מוקדש לכל הטוענים שטבעונים לא נהנים מאוכל, חיים בסגפנות, מנשנשים נבטים וחסה בתור מנה ראשונה, עיקרית וקינוח וכו' וכו'. יש בו גם מתכונים לאוכל בריא וגם לאוכל לא בריא, שאני מאמינה שגם איתו אין שום בעיה כשרוב התזונה מבוססת על אוכל פשוט: פירות, ירקות, קטניות ודגנים. מעולם לא נהניתי מאוכל כמו מאז שעשיתי את השינוי. בכל סופר יש אוכל ג'אנק טבעוני מעולה כמו גם אוכל אמיתי טבעוני מעולה, ובכל חיפוש קצרצר בגוגל (או טלפון אליי כמובן) יש מתכונים מעולים לאוכל טבעוני. כמעט כל אחד מאלפי הטבעונים בארץ אמר פעם שזה מוגזם ולא מתאים לו ואין מצב, והם כולם גילו שטעו. יש לי גרסאות טבעוניות מצוינות לכל מתכון כמעט וגם המלצות למוצרים שאפשר לקנות ואני מאד אשמח לחלוק אותן. וזה כל כך, כל כך קל, בחיי. אז למה לא?"

    בלוגרית לא כל כך יקרה, את עושה פה עוול.
    פירוש המילה טבעוני: אדם הנמנע ממוצרים מן החי.
    זהו. בהגדרה לא כלולה אובססיביות לבריאות, סגפנות וכו'. אין שום רע בכך שנערה בת 16 שכותבת: "יש בו גם מתכונים לאוכל בריא וגם לאוכל לא בריא, שאני מאמינה שגם איתו אין שום בעיה כשרוב התזונה מבוססת על אוכל פשוט: פירות, ירקות, קטניות ודגנים" תפרסם מתכונים טעימים ולא בריאים להנאתה ולהנאת החברים שלה.
    ההונאה היחידה שנעשתה פה היא לא מצד אותה נערה, אלא מצדך. ולדעתי את צריכה להתנצל.

    השבמחק
  22. רוצה להיות טבעונית בריאותית? אז למה לעזאזל בכלל לאכול עוגה????? תאכלי תפוח, תאכלי בננה, תאכלי אבוקדו, תאכלי מלפפון.
    מי שבוחר לא לפגוע בבעלי חיים חפים מפשע, ובדרך בוחר כן ליהנות פעם בכמה זמן מהאוכל שהוא אהב (מצדי גם לא פעם בכמה זמן אלא כל יום- זכותו המלאה!), בכיף שלו!!! זה עדיין מעשה נהדר, והפוסט שלך מכעיס ברמות.
    נראה לך שמישהו נכנס למתכון של עוגיות נימוחות בגלל שזה נראה לו בריא?? לא, הוא נכנס כי בא לו משהו טעים וכיפי בתור אדם אחראי שמודע למעשיו אבל לא רוצה להרוג חיות

    השבמחק
  23. מחזקת את התגובות האחרונות, טבעוני לא משמעו בריא וגם אנחנו אוהבים לאכול קצת ג'אנק :)
    מה גם שאני לא אשתמש במרגרינה כי זה פלסטיק טהור ואוסיף טחינה, ובכלל אשכלל את המתכון שמצאתי כדי שיהיה טעים ובריא ויעיל יותר..כי ככה זה במטבח. :)

    השבמחק
  24. הי,
    תודה על כל התגובות.
    חשוב לי להבהיר ולחדד נקודה.
    לכל אחד בחירה חופשית ומקום לעשות ע"פ מה שמתאים ונראה לו.
    במידה ומישהו בוחר לאכול אוכל טבעוני בגלל מניעים אידיאולוגיים - זה מעולה.
    הבעייה שלי מתחילה כאשר מקשרים קשר ישיר בין אוכל טבעוני ובריאות.
    אין לי דבר למי שפרסמה את המתכונים הטבעוניים מכיוון שהיא לא פרסמה אותם בקונוטציה של בריאות וזו זכותה המלאה לפרסם אותם. יש לי בעייה עם זה שהם הועברו אלי בהתלהבות להראות לי מאכלים בריאים. כי הניחו שהם בריאים. לימדו אותנו לקשר בין צמחוני/טבעוני ובריאות וזה לא מחוייב המציאות. אוכל בריא יכול להיות טבעוני, יכול להיות צמחוני ויכול להיות גם עם מוצרים מהחי. יש לדעת ולהפריד. יש לדעת ולהבין מה ההגדרה של אוכל בריא. אחרי שהבנו, הבחירה באוכל מסויים היא חופשית כמובן ע"פ שיקול דעתו של הבוחר.

    השבמחק
  25. מה אני חושבת?... המממ... אני חושבת שאם את יודעת כאלו פרטים על רכיבי העוגה, זה בטח בגלל שקיבלת את המתכון, ושאם קיבלת את המתכון אז אולי.... תרשמי לנו אותו???... המממ?.... מה את אומרת?! :)

    השבמחק
  26. שלום איילת,
    אני מכירה מקרוב משפחות טבעוניות והן בפרוש לא משתמשות בחמאה ובקמח לבן או במזון מתועש או מעובד.
    יש הרבה מידע מוטעה לגבי מזון צמחוני או טבעוני, למשל אני צמחונית ושואלים אותי אם אני אוכלת עוף או דגים? ההנחה היא שלא לאכול בשר מתייחסת לבשר אדום. עוף ודגים זה הרי חי...אז ברור שלא אוכל אותם. אני מאוד מסכימה איתך שתזונה צמחונית או טבעונית לא בהכרח אוטומטית בריאה - גם כאן צריכה להיות מודעות רבה מאוד.

    השבמחק
  27. אפשר להכין גם עוגיות לא טבעונית עם 200 גרם חמאה.. גם קולה זה טבעוני..
    זה הכל תלוי במי שמבשל. את בוחרת אם יהיה בריא או לא. זה לא שטבעוני זה אוטומטית בריא, אבל בד"כ כן.

    השבמחק
  28. אין הרבה עוגות בריאות..

    השבמחק